[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1387 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 10-18 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر روش های جاری ارزشیابی اساتید در دانشگاه ها ، با تاکید بر ارزشیابی اساتید بوسیله دانشجویان
افسانه رئیسی فر 1، مرتضی خاقانی‌زاده2، عباس عبادی3، معصومه معصومی4
1- دانشجوي كارسناسي ارشد پرستاري دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله (عج) - گرايش آموزش داخلي جراحي
2- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي بقیه‌الله(عج)
3- دكتراي پرستاري – عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله (عج)
4- دانشجوي كارشناسي‌ارشد پرستاري دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله (عج)
چکیده:   (30575 مشاهده)

هدف اصلی ارزشیابی ،تقویت فعالیت ها و روش های اثر بخش و تضعیف یا حذف فعالیت ها و روش های بی تاثیر یا نامطلوب است. فرایند ارزشیابی استاد ، فرایندی است که در طی آن با جمع آوری اطلاعات و با بررسی عملکردهای گوناگون اساتید، درباره کفایت و شایستگی آنان قضاوت می شود و در عین حال تصمیم لازم در مورد اقداماتی که می تواند به افزایش شایستگی ایشان و بهبود یادگیری فراگیران کمک کند ،اتخاذ می گردد .استفاده از ارزشیابی کارامدترین روش جهت بهبود کیفیت آموزشی است . شاید پیچیده ترین نوع ارزشیابی ،ارزشیابی از کار معلمان باشد که علت آن نیز کم اعتباری و بی دقتی وسایل و روش های اندازه گیری و سنجش مورد استفاده در این نوع ارزشیابی است زیرا هیچ یک از منابع اطلاعاتیمورد استفاده ، اطلاعات دقیق و بی غرضانه ای را که برای یک ارزشیابی سالم ضروری است به دست نمی‌دهد. روش های جاری ارزشیابی اساتید شامل ارزشیابی توسط مسئولین، همکاران، دانشجویان، خودارزیابی و استفاده از میزان یادگیری دانشجویان می‌باشد که از میان روشهای ذکر شده ارزشیابی هیئت علمی توسط دانشجویان از رایجترین روش های مورد استفاده است. روش های ذکر شده هر کدام جنبه های خاصی از کار استاد را ارزیابی می کنند ، و هیچ یک به تنهایی نمی توانند بیانگر کیفیت واقعی کار اساتید باشند؛ بنابراین برای اینکه ارزشیابی جامع و سالمتری از کار اساتید به دست آید ، باید از همه منابع اطلاعاتی موجود داده های لازم را بدست آورد و قضاوت نهایی را بر اساس ترکیبی از آنها انجام داد.در متن اصلی به طور مفصل در خصوص روش های رایج ارزشیابی اساتید ، مزایا و معایب هر کدام و راهکارهای ارتقاء کیفیت ارزشیابی ایشان بحث خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، اساتید، دانشجویان، مدل های ارزشیابی اساتید
متن کامل [PDF 214 kb]   (3614 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۸۷/۱۲/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


رئیسی فر افسانه، خاقانی‌زاده مرتضی، عبادی عباس، معصومی معصومه. مروری بر روش های جاری ارزشیابی اساتید در دانشگاه ها ، با تاکید بر ارزشیابی اساتید بوسیله دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1387; 1 (1) :10-18

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752