:: دوره 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1398 ) ::
جلد 12 شماره 6 صفحات 35-28 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری پایه های اول و دوم ابتدایی
غلامحسین حسینی دشت بیاض1 ، حسین جناآبادی 2، علی فرنام
1- آموزش و پرورش
2- ، hjenaabadi@ped.usb.ac,ir
چکیده:   (4597 مشاهده)
مقدمه: اخیراً توجه زیادی به دانش آموزانی که چالش¬هایی در یادگیری دارند متمرکز شده است. والدین و مربیان از همان اوایل دوره پیش دبستانی شاهد سردرگمی برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن هستند که به عنوان تکلیف به آنها داده می شود، به همین جهت حوزه اختلال یادگیری موقعیتی ویژه دارد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری پایه های اول و دوم ابتدایی استان خراسان جنوبی انجام شد.
روشها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه های اول و دوم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری خراسان جنوبی در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بود و مرکز اختلالات یادگیری قاین به عنوان نمونه و مکان اجرای آزمایش انتخاب شد. تعداد ۲۴ نفر از  دانش آموزان به روش نمونه¬گیری داوطلبانه انتخاب شدند. سپس با توجه به نمرۀ بدست آمده از نمره هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه به صورت همتا درگروه‌های ۱۲ نفری آزمایش و کنترل قرارگرفتند. گروه آزمایش در۱۵ جلسه ۶۰ دقیقه ای  مورد آموزش کارکردهایی اجرایی قرار گرفت. داده¬ها با استفاده از نرم افزارSPSS-۲۳   و با  روش تحلیل کواریانس  تحلیل شدند. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین های گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای استدلال کمی، دانش،  استدلال سیال و نمره کلی عملکرد اجرایی تفاوت معنی¬داری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش کارکردهای اجرایی باعث افزایش میانگین استدلال کمی(۱۲/۳۴±۱۱۱/۳۳)، دانش (۱۶/۶۷±۱۱۰/۱۶)، استدلال سیال (۱۶/۹۶±۱۱۰/۵۰)  و نمره کلی عملکرد اجرایی (۳۸/۷۹±۳۳۲/۰)،  در مرحله پس آزمون شد. 
نتیجه‌گیری: بنابراین پیشنهاد می¬شود آموزش و پرورش  با برگزاری کارگاه¬های آموزشی با هدف آشنایی اثربخشی کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانه های  ناتوانی های یادگیری دانش آموزان برای معلمان اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: عملکرد اجرایی، استدلال کمی، استدلال سیال، دانش، دانش آموزان، ناتوانی‌های یادگیری
متن کامل [PDF 553 kb]   (1199 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/1/26 | پذیرش: 1398/2/23 | انتشار: 1398/12/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها