مقایسه اثر بخشی تکنیک آموزش توجه و آموزش ایمنسازی روانی بر اضطراب و نگرانی نوجوانان
|
زهره هاشمی |
دانشگاه مراغه ، zhashemi1320@gmail.com |
|
چکیده: (2787 مشاهده) |
مقدمه: اضطراب و نگرانی عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا روشهای درمانی مختلفی از جمله ایمنسازی روانی و آموزش توجه برای کاهش اضطراب و نگرانی از سوی پژوهشگران پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه و بررسی اثربخشی این دو روش درمانی بر نگرانی و اضطراب دانشآموزان نوجوان استعداد درخشان مراغه بود.
روشها: این پژوهش، یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان نوجوان استعداد درخشان شهر مراغه تشکیل دادند. از جامعه مذکور تعداد 45 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در سه گروه جایگزین شدند. دو گروه درمانی، درمانهای فوق را دریافت کردند و برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای نگرانی پنسیلوانیا (میر و همکاران، 1990) و پرسشنامهی اضطراب (بک و همکاران 1998) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش از طریق تحلیل واریانس چند عاملی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان در مقایسه با لیست انتظار، موفق به کاهش علایم دانشآموزان(0001/0p<) شد. همچنین نتایج نشان داد تکنیک آموزش توجه در متغیر نگرانی بیشتر از درمان ایمنسازی موثر بود.
نتیجهگیری: به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت، هر دو روش آموزش توجه و ایمنسازی روانی در کاهش شدت نگرانی اثر بخش بودند و تکنیک آموزش توجه میتواند به عنوان یکی از تکنیکهای موثر در کاهش نگرانی دانشآموزان در نظر گرفته شود. |
|
واژههای کلیدی: آموزشتوجه، آموزش ایمنسازی روانی، نگرانی، اضطراب. |
|
متن کامل [PDF 446 kb]
(1302 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1398/3/26 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1399/6/1
|
|
|
|