1- دانشگاه یزد 2- دانشگاه یزد ، shakerimohsen@yazd.ac.ir
چکیده: (2560 مشاهده)
مقدمه:از دو دهه اخیر، دانشجویان بینالمللی و مسائل آنها جزءجدا ناشدنیبین المللی سازی دانشگاههااست. درنتیجهشناخت و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان بین المللی و تلاش برای جذب آنها در دانشگاه مقصد از جمله اهداف سیاسی و اقتصادی آموزش عالی کشور است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر واکاوی چالشهای دانشجویان بین المللی دانشگاه یزد تعیین شد.
روش کار: رویکرد پژوهش «کیفی» و روش پژوهش «نظریه مبنایی» بود. گروه هدف شامل دانشجویان بین المللی دانشگاه یزد بود که با استفاده از روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته» بود. مصاحبهها تا 18 مورد انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. دادهها به شیوه «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار دادهها، از روش «سه سوسازی» استفاده شد.
نتایج: در مجموع یافته ها مؤید ابعاد شش گانه نظریه مبنایی بود. مقوله های شکل دهنده چالشهای دانشجویان بین الملل دانشگاه یزد و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل موجبات علّی (6 مقوله)، مقوله محوری (چالش بدو ورود و سازگاری)، راهبرد (5 مقوله)، شرایط محیطی (2 مقوله) ویژگیهای زمینه ای (5 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) می شود.
نتیجه گیری: با در نظر گرفتن ویژگیهای زمینه ای و شرایط محیطی، از طریق راهبردهای توجه، راهنمایی و مشاوره با دانشجویان بین المللی، انگیزش دانشجویان، ارتباطات و همکاریهای دانشگاهی، تلاش مضاعف و مشارکت دانشجویان بین المللیمیتوان شاهد پیامدهای رضایتمندی دانشجویان بین المللی، وفاداری به دانشگاه و پیشرفت تحصیلی آنها بود.
Soltani S, Shakeri M, Sabokro M. Examining International Students’ Challenges at Yazd University based on Grounded Theory Research. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :295-305 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2224-fa.html
سلطانی سعدی، شاکری محسن، سبک رو مهدی. واکاوی چالشهای دانشجویان بینالمللی دانشگاه یزد بر اساس نظریه داده بنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :295-305