اثربخشی درسافزارآموزشی مبتنی بر الگوی MMS بر میزان یادگیری و یادداری فراگیران
|
روشنک نیکوی ، بهمن سعیدی پور 1، محمدرضا سرمدی ، مهران فرج اللهی |
1- ، Bahman_Saeidipour@yahoo.com |
|
چکیده: (2769 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درسافزار آموزشی تولید شده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS** بر میزان یادگیری و یادداری درس هدیههای آسمانی دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام گرفته است.
روشها: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، به شیوه چهارگروهی سولومون اجرا شده است. جامعه مورد مطالعه شامل تمام دانشآموزان دختر پایه ششم شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، منطقه دو آموزش و پرورش انتخاب و سپس دو مدرسه انتخاب و تعداد 60 دانشآموز پایه ششم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در چهار گروه، گمارش تصادفی شدند، گروه آزمایشی در معرض متغیر مستقل بر اساس الگوی MMS در 6 جلسه آموزشی، آموزش دیدند. در گروه کنترل الگوی روش تدریس مرسوم (سخنرانی) جهت آموزش آزمودنیها به کار گرفته شد. پژوهشگر از آزمون یادگیری محققساخته با 15 سؤال استفاده کردهاست.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که درسافزار آموزشی تولیدشده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS بر میزان یادگیری شناختی، نگرشی و مهارتی و نیز بر میزان یادداری شناختی، نگرشی و مهارتی دانشآموزان تأثیر دارد.
نتیجهگیری: درسافزار آموزشی تولیدشده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS مؤثر بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان از اثربخشی لازم جهت استفاده در آموزش درس هدیههای آسمانی برخوردار است. |
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی: درسافزار، الگوی MMS، یادگیری، یادداری |
|
متن کامل [PDF 501 kb]
(865 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی دریافت: 1398/6/28 | پذیرش: 1398/10/9 | انتشار: 1399/6/1
|
|
|
|