[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی با رویکرد کاهش تهدیدات نرم
احمد کلاهدوزی1 ، مریم بهرامیان2
1- مرکز پژوهش تعلیم و تربیت، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران ، kolahdooziahmad@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده:   (17579 مشاهده)

  اهداف : آموزش و پرورش از طریق کارکردهای خود ، می‌تواند تهدیدات نرم علیه کشور را کاهش داده و موجبات افزایش قدرت نرم را فراهم آورد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی که با توسعه قدرت نرم، کاهش تهدیدات نرم علیه کشور را موجب شود، انجام شد.

  روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و اکتشافی در سال 1390 با استفاده از بررسی اسنادی و کتابخانه‌ای و تکنیک‌های بارش ذهنی نظرسنجی و بحث گروهی انجام شد. جامعه آماری، کارشناسان برنامه‌ریزی درسی وزرات آموزش و پرورش و اساتید متخصص حوزه علوم تربیتی در دانشگاه‌های تهران بودند. نمونه‌گیری به ‌ روش هدفمند طبقه‌ای در دو طبقه انجام شد و 80 نفر برای انجام مطالعه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. داده‌ها با توجه به سئوالات پژوهش و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تحلیل عاملی، تجزیه و تحلیل شد.

  یافته‌ها: پس از انجام تحلیل عاملی، الگوی مورد نظر در 6 بعد "دینی، فلسفی و ارزشی"، "سیاسی- امنیتی"، "اقتصادی"، "اجتماعی"، "روان‌شناختی" و "مدیریت برنامه‌ریزی درسی"، 16 مولفه و 71 شاخص نمود پیدا کرد.

  نتیجه‌گیری: حفظ و گسترش ارزش‌های اسلامی، حفظ و تامین منافع و نیازهای سیاسی- امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی از مهم‌ترین اهداف و ارزش‌هایی قلمداد می‌شوند که تهدید علیه آنها، تهدید علیه امنیت ملی به حساب می‌آید و از جمله اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد، ایجاد تغییراتی در برنامه‌ریزی درسی مدارس و دانشگاه‌ها و سوق‌دادن آنها به سمت افزایش قدرت ملی و در نهایت کاهش تهدیدات نرم است.

واژه‌های کلیدی: تهدید نرم، قدرت نرم، آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی درسی
متن کامل [PDF 269 kb]   (5058 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/10/6 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kolahdoozi A., Bahramian M.. Designing curriculum pattern with reducing of soft threats approach. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :1-8
URL: http://edcbmj.ir/article-1-240-fa.html

کلاهدوزی احمد، بهرامیان مریم. طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی با رویکرد کاهش تهدیدات نرم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :1-8

URL: http://edcbmj.ir/article-1-240-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710