1- مرکز پژوهش تعلیم و تربیت، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران ، kolahdooziahmad@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده: (17579 مشاهده)
اهداف : آموزش و پرورش از طریق کارکردهای خود ، میتواند تهدیدات نرم علیه کشور را کاهش داده و موجبات افزایش قدرت نرم را فراهم آورد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامهریزی درسی که با توسعه قدرت نرم، کاهش تهدیدات نرم علیه کشور را موجب شود، انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و اکتشافی در سال 1390 با استفاده از بررسی اسنادی و کتابخانهای و تکنیکهای بارش ذهنی نظرسنجی و بحث گروهی انجام شد. جامعه آماری، کارشناسان برنامهریزی درسی وزرات آموزش و پرورش و اساتید متخصص حوزه علوم تربیتی در دانشگاههای تهران بودند. نمونهگیری به روش هدفمند طبقهای در دو طبقه انجام شد و 80 نفر برای انجام مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادهها با توجه به سئوالات پژوهش و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تحلیل عاملی، تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: پس از انجام تحلیل عاملی، الگوی مورد نظر در 6 بعد "دینی، فلسفی و ارزشی"، "سیاسی- امنیتی"، "اقتصادی"، "اجتماعی"، "روانشناختی" و "مدیریت برنامهریزی درسی"، 16 مولفه و 71 شاخص نمود پیدا کرد.
نتیجهگیری: حفظ و گسترش ارزشهای اسلامی، حفظ و تامین منافع و نیازهای سیاسی- امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی از مهمترین اهداف و ارزشهایی قلمداد میشوند که تهدید علیه آنها، تهدید علیه امنیت ملی به حساب میآید و از جمله اقداماتی که میتوان در این زمینه انجام داد، ایجاد تغییراتی در برنامهریزی درسی مدارس و دانشگاهها و سوقدادن آنها به سمت افزایش قدرت ملی و در نهایت کاهش تهدیدات نرم است.
Kolahdoozi A., Bahramian M.. Designing curriculum pattern with reducing of soft threats approach. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :1-8 URL: http://edcbmj.ir/article-1-240-fa.html
کلاهدوزی احمد، بهرامیان مریم. طراحی الگوی برنامهریزی درسی با رویکرد کاهش تهدیدات نرم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :1-8