تبیین چالشهای کاربردی کردن دانشگاه فناور و نوآور در نظام آموزش عالی کشور
|
محمد پورابراهیمی1 ، محمد علی حسینی 2، بنفشه ابراهیمی برمی3 ، محمد اقبالی1 ، راضیه بندری1 |
1- گروه پرستاری،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران،ایران 2- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، mahmaimy2020@gmail.com 3- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. |
|
چکیده: (2633 مشاهده) |
مقدمه: دانشگاههای فناور و نوآور نسل سوم دانشگاهها هستند و دغدغه اصلی آنها یاددادن، یادگرفتن و کارآفرینی است. با توجه به نقش دانشگاههای نسل سوم در تجاریسازی دانش و کارآفرینی، پژوهش حاضر با هدف تبیین چالشهای کاربردی کردن دانشگاه فناور و نوآور در نظام آموزش عالی کشور انجام شد.
روش: روش این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی بود. جامعه پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال 1397 بودند. تا اشباع داده ها تعداد 8 نفر از اعضای جامعه به روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با روش تحلیل محتوا گرانهایم تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج آنالیز داده ها شامل، استخراج سه طبقه اصلی و هشت زیر طبقه بوده است. طبقات اصلی و زیر طبقات استخراج شده شامل 1. فرهنگسازی(توسعه روحیه کارآفرینی در بین اساتید و دانشجویان، توجه به ارزشها و باورهای جامعه و اعتقاد مدیران به کارآفرینی)، 2. تحول در آموزش(آموزش مهارتهای شغلی، مدیریتی و آموزشی، تغییر سیاستگذاریها و تغییر سبکهای آموزشی) و 3. ارتباط مستقیم با صنعت (ارتباط دانشگاهها با بنگاههای اقتصادی و استفاده از ایدههای خلاق در صنعت) می باشد.
نتیجهگیری: یافته ها نشان داد عوامل اصلی و موثر در ایجاد و توسعه دانشگاههای فناور و نوآور شامل فرهنگسازی، تحول در آموزش و ارتباط مستقیم با صنعت می باشند. بنابراین برنامهریزی جهت رفع مشکلات و بهبود وضع موجود مبتنی بر این طبقات برای بستر سازی دانشگاه فناور و نوآور توصیه می شود.
|
|
واژههای کلیدی: دانشگاه، فناور و نوآور، نظام آموزشی، تحلیل محتوا |
|
متن کامل [PDF 443 kb]
(901 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1398/10/29 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|