[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) ::
جلد 15 شماره 6 صفحات 581-568 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی فرسودگی‌تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز براساس راهبردهای تنظیم هیجانی و استرس‌تحصیلی
شهروز نعمتی 1، رحیم بدری گرگری2 ، آرام کاتورانی2 ، صفا مرتضوی2
1- دانشگاه تبریز ، sh.nemati@tabrizu.ac.ir
2- دانشگاه تبریز
چکیده:   (1055 مشاهده)
مقدمه: پژوهش­حاضر با هدف بررسی پیش­بینی فرسودگی­تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز براساس راهبردهای تنظیم هیجانی و استرس­تحصیلی انجام شد.
روش: روش پژوهش براساس شیوه جمع­آوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و بر اساس هدف از نوع کاربردی بود. جامعه­آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1397-98 تشکیل ­دادند. حجم نمونه متشکل از 386 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بود که با استفاده از روش تصادفی­خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع­آوری­اطلاعات در این پژوهش مقیاس خودتنظیمی­هیجانی هافمن و کشدان، مقیاس استرس­تحصیلی کودرون و مقیاس فرسودگی­تحصیلی برسو، سالانووا و اسکافلی بودند.
یافته­ ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بین مولفه سازگاری خودتنظیم هیجانی و فرسودگی تحصیلی رابطه منفی معنی‌دار، بین مولفه تحمل تنظیم­هیجان و فرسودگی­تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنی­دار و همچنین بین استرس­تحصیلی و فرسودگی­تحصیلی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین مؤلفه‌های خودتنظیمی هیجانی، مؤلفه‌­ی سازگاری خود تنظیم هیجان قادر به پیش­بینی فرسودگی تحصیلی و استرس تحصیلی نیز قادر به پیش­بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بودند.
نتیجه­گیری: یافته­های حاصل‌شده، بر اهمیت نقش متغیرهای خودتنظیمی هیجانی و استرس­تحصیلی در میزان فرسودگی­تحصیلی دانشجویان تأکید می‌نماید. بنا براین به­کارگیری راهبردهای تنظیم­هیجان و آموزش آن و  همچنین آموزش شیوه­های کنترل استرس تحصیلی به دانشجویان امری ضروری به­نظر می­رسد که می­تواند منجر به کاهش فرسودگی­تحصیلی، افزایش بهزیستی­تحصیلی و در کل ارتقاء سلامت­روانی دانشجویان شود.
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی‌هیجانی، استرس‌تحصیلی، فرسودگی‌تحصیلی
متن کامل [PDF 578 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1399/3/7 | پذیرش: 1399/4/21 | انتشار: 1401/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati S, Badri gargari R, Katourani A, Mortazavi S. Predicting academic Burnout in Undergraduate Students of Tabriz University Based on Emotional regulation and academic Stress. Educ Strategy Med Sci 2023; 15 (6) :568-581
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2611-fa.html

نعمتی شهروز، بدری گرگری رحیم، کاتورانی آرام، مرتضوی صفا. پیش‌بینی فرسودگی‌تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز براساس راهبردهای تنظیم هیجانی و استرس‌تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (6) :568-581

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2611-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645