1- دانشگاه تبریز ، sh.nemati@tabrizu.ac.ir 2- دانشگاه تبریز
چکیده: (1055 مشاهده)
مقدمه: پژوهشحاضر با هدف بررسی پیشبینی فرسودگیتحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز براساس راهبردهای تنظیم هیجانی و استرستحصیلی انجام شد. روش: روش پژوهش براساس شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و بر اساس هدف از نوع کاربردی بود. جامعهآماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1397-98 تشکیل دادند. حجم نمونه متشکل از 386 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بود که با استفاده از روش تصادفیخوشهای انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوریاطلاعات در این پژوهش مقیاس خودتنظیمیهیجانی هافمن و کشدان، مقیاس استرستحصیلی کودرون و مقیاس فرسودگیتحصیلی برسو، سالانووا و اسکافلی بودند. یافته ها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین مولفه سازگاری خودتنظیم هیجانی و فرسودگی تحصیلی رابطه منفی معنیدار، بین مولفه تحمل تنظیمهیجان و فرسودگیتحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنیدار و همچنین بین استرستحصیلی و فرسودگیتحصیلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین مؤلفههای خودتنظیمی هیجانی، مؤلفهی سازگاری خود تنظیم هیجان قادر به پیشبینی فرسودگی تحصیلی و استرس تحصیلی نیز قادر به پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بودند. نتیجهگیری: یافتههای حاصلشده، بر اهمیت نقش متغیرهای خودتنظیمی هیجانی و استرستحصیلی در میزان فرسودگیتحصیلی دانشجویان تأکید مینماید. بنا براین بهکارگیری راهبردهای تنظیمهیجان و آموزش آن و همچنین آموزش شیوههای کنترل استرس تحصیلی به دانشجویان امری ضروری بهنظر میرسد که میتواند منجر به کاهش فرسودگیتحصیلی، افزایش بهزیستیتحصیلی و در کل ارتقاء سلامتروانی دانشجویان شود.
Nemati S, Badri gargari R, Katourani A, Mortazavi S. Predicting academic Burnout in Undergraduate Students of Tabriz University Based on Emotional regulation and academic Stress. Educ Strategy Med Sci 2023; 15 (6) :568-581 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2611-fa.html
نعمتی شهروز، بدری گرگری رحیم، کاتورانی آرام، مرتضوی صفا. پیشبینی فرسودگیتحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز براساس راهبردهای تنظیم هیجانی و استرستحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (6) :568-581