[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 235-239 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی؛ دیدگاه دانشجویان هوشبری و اتاق عمل
ناصر قربانیان، فرحناز عبداله‌زاده مهلانی، بهزاد کاظمی حکی 1
1- گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، behzad_emt@yahoo.com
چکیده:   (9774 مشاهده)

اهداف: یکی از راه‌های بهبود مستمر کیفیت آموزش بالینی، بررسی دیدگاه دانشجویان است. این مطالعه با هدف ارزیابی دیدگاه دانشجویان رشته‌های هوشبری و اتاق عمل در مورد مشکلات آموزش بالینی انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال تحصیلی 91-1390 در 149 دانشجوی هوشبری و اتاق عمل دانشکده‌های پیراپزشکی و پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. داده‌ها در 5 حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS 18 به کمک آزمون T زوجی تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: از نظر دانشجویان رشته هوشبری مهم‌ترین عوامل موثر در وضعیت آموزش بالینی مربی (6/81%)، اهداف و برنامه آموزشی (8/67%) و محیط آموزش (4/57%) و از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل مربی (1/87%)، برخورد با دانشجو (7/80%) و اهداف و برنامه آموزشی (4/77%) بودند. اختلاف نظرات دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در حیطه برخورد با دانشجو و نظارت و ارزشیابی معنی‌دار بود.

 نتیجه‌گیری: مربی بیشترین تاثیر را از نظر دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در آموزش بالینی دارد. وضعیت آموزش بالینی در دو رشته هوشبری و اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد مطلوب است.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، بیهوشی، اتاق عمل، دانشجویان، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 424 kb]   (2420 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbanian N., Abdollahzadeh Mahlani F., Kazemi Haki B.. Effective Factors on Clinical Education Quality Anesthesiology and Operating Room Students View. Educ Strategy Med Sci. 2014; 6 (4) :235-239
URL: http://edcbmj.ir/article-1-436-fa.html

قربانیان ناصر، عبداله‌زاده مهلانی فرحناز، کاظمی حکی بهزاد. عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی؛ دیدگاه دانشجویان هوشبری و اتاق عمل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :235-239

URL: http://edcbmj.ir/article-1-436-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790