[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 279-285 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی برنامه
افسانه پاکدامن 1، حسین حصاری2، اکبر فاضل3، زهرا محتشم2، سیمین زهرا محبی2، رضا یزدانی2، محمدرضا خامی2
1- گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، pakdaman@sina.tums.ac.ir
2- گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3945 مشاهده)

اهداف: تجارب زودرس در محیط بالینی در کوریکولوم دوره عمومی از سوی پژوهشگران مورد تاکید واقع شده است. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی برنامه برخورد زودرس با محیط بالینی برای دانشجویان سال اول دندان‌پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 140 نفر از دانشجویان ترم اول دندان‌پزشکی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو سال متوالی 91-1390 و 92-1391 به‌روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند که 74 نفر از آنها دانشجویان ورودی مهر 90 (گروه اول) و 66 نفر از آنها دانشجویان ورودی مهر 91 (گروه دوم) بودند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته خودایفا با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 بود. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 18 و با استفاده از آماره‌های توصیفی و آزمون‌های مجذور کای و Tمستقل تحلیل شدند.

یافته‌ها: 59 نفر (7/79%) در گروه اول و 60 نفر (9/90%) در گروه دوم، این برنامه را در ایجاد آگاهی اولیه از رشته دندان‌پزشکی و 58 نفر (4/78%) در گروه اول و 55 نفر (3/83%) در گروه دوم، آن را در شفاف‌سازی انگیزه از انتخاب رشته دندان‌پزشکی، مفید و کاملاً مفید اعلام نمودند. نمره استاندارد سودمندی بازدید از بخش‌های بالینی در هر دو گروه به‌طور معنی‌داری بیشتر از بخش‌های غیربالینی بود. رفتار حرفه‌ای، اخلاق پزشکی و پیشگیری از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث بودند.

نتیجه‌گیری: دوره‌های برخورد زودرس با محیط بالینی بر آگاهی اولیه دانشجویان از رشته دندان‌پزشکی و شفاف‌سازی انگیزه آنها تاثیر دارد و به‌خصوص از نظر دانشجویان، حضور در بخش‌های بالینی نسبت به سایر بخش‌ها مفیدتر است.

واژه‌های کلیدی: ارتباط‌حرفه‌ای‌بابیمار، دندان‌پزشکی، مراقبت‌دندانی، کارآزمایی‌بالینی
متن کامل [PDF 390 kb]   (1075 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pakdaman A., Hesari H., Fazel A., Mohtasham Z., Moheby S.Z., Yazdani R. et al . Evaluation of the “Early Clinical Experience” Program for Undergraduate Dental Students. Educ Strategy Med Sci. 2014; 7 (5) :279-285
URL: http://edcbmj.ir/article-1-543-fa.html

پاکدامن افسانه، حصاری حسین، فاضل اکبر، محتشم زهرا، محبی سیمین زهرا، یزدانی رضا و همکاران.. ارزیابی برنامه . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :279-285

URL: http://edcbmj.ir/article-1-543-fa.html



دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764