:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر-آبان 1393 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 240-235 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری
اکبر امراهی 1، وحید سلطانزاده2 ، غلامرضا اسم حسینی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، amrahi19@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3- گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (10664 مشاهده)

اهداف: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که مسئولیت تعلیم و تربیت دانشجویان را بر عهده دارند باید از اصول اخلاق آموزشی آگاهی داشته باشند و برای توسعه این اصول در دانشگاه به‌طور مداوم تلاش نمایند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از دیدگاه دانشجویان انجام شد.

روش‌ها: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی در سال 1392، 96 نفر از دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم به‌عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند که تعیین حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته اخلاق آموزشی جمع‌آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SSPS 16 و به‌کمک آمار توصیفی و T تک‌نمونه‌ای انجام گرفت.

یافته‌ها: میانگین نمرات اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی و مولفه‌های آن شامل اثربخشی محتوای درسی، اثربخشی آموزشی، پرداختن به موضوعات حساس، نداشتن رابطه دوگانه با دانشجویان، ارزش‌یابی عادلانه، احترام به دانشگاه، احترام به همکاران، رازداری و اهمیت‌دادن به رشد فکری دانشجویان از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت. 

نتیجه‌گیری: وضعیت اخلاق آموزشی و مولفه‌های آن در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از دیدگاه دانشجویان نسبتاً مطلوب ارزیابی می‌شود.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، اعضای هیات علمی پرستاری، دانشجویان پرستاری، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 359 kb]   (2484 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/9/30 | پذیرش: 1393/2/14 | انتشار: 1393/5/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر-آبان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها