1- دانشکده باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، rahimnor08@yahoo.com 2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (13211 مشاهده)
اهداف: سواد اطلاعاتی از اساسیترین نیازهای زندگی در جامعه اطلاعاتی است . از سوی دیگر، یکی از عواملی که افراد را در دسترسی به اطلاعات کمک میکند، مهارت تفکر انتقادی است که گسترش آن یکی از مهمترین اهداف آموزش پزشکی در عصر فناوری بهشمار میآید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان رشتههای پزشکی بود.
روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 150 نفر از دانشجویان که در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه علومپزشکی شیراز مشغول به تحصیل بودند بهروش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا "فرم ب" و پرسشنامه محققساخته سواد اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی با روش کودر-ریچاردسون 69/0 و پایایی پرسشنامه سواد اطلاعاتی با روش آلفای کرونباخ 79/0 تعیین شد. برای بررسی روایی هر دو پرسشنامه نیز از روایی صوری با نظر متخصصان استفاده شد. دادههای بهدستآمده بهکمک نرمافزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بین میانگین نمرات تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی رابطه معنیدار وجود داشت. همچنین رابطه زیرمولفههای ارزشیابی، استنباط، تحلیل، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی با سواد اطلاعاتی مستقیم و معنیدار بود.
نتیجهگیری: بین مهارت تفکر انتقادی و زیرمولفههای آن با سواد اطلاعاتی رابطه مستقیم وجود دارد. بنابراین ارتقای مهارت سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشتههای علوم پزشکی به فرآیند تفکر انتقادی وابسته است.
Moradi R., Ali Aabadi Kh., Khazayi A., Rasouli B.. Relationship between Critical Thinking and Information Literacy of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :141-147 URL: http://edcbmj.ir/article-1-582-fa.html
مرادی رحیم، علیآبادی خدیجه، خزایی آذر، رسولی بهنام. رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :141-147