1- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران 2- گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران 3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، rezamood@yahoo.com
چکیده: (13004 مشاهده)
اهداف: مهمترین وظیفه نظام
آموزشی، آمادهساختن دانشجویان برای کسب دانش و مهارتهای شناختی و شغلی بهمنظور
ورود به اجتماع است. لذا شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی دانشجویان میشود
از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و خودپنداره
با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی-
تحلیلی، 99 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی قاین در سال تحصیلی 92-1391
بهصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای
استاندارد هوش هیجانی بار- آن و خودپنداره راجرز استفاده شد.
دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) بهکمک نرمافزار SPSS 14مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفتند.
یافتهها: بین میانگین نمرات هوش
هیجانی، خودپنداره واقعی و خودپنداره آرمانی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری
وجود نداشت، ولی میانگین معدل در دختران بهطور معنیداری بیشتر از پسران بود(0/001>p). بین پیشرفت تحصیلی با خودپنداره
آرمانی و بین هوش هیجانی با خودپنداره آرمانی و خودپنداره واقعی رابطه مثبت و معنیدار
وجود داشت. اما بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (معدل) رابطهای مشاهده نشد.
نتیجهگیری:
خودپنداره بالای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط دارد و دانشجویانی که
خودپنداره بهتری دارند و برداشت خوبی از خود و تواناییهای خود دارند از پیشرفت
تحصیلی بالاتری برخوردارند.