1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، fsnasiri2002@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده: (12207 مشاهده)
اهداف: ماهیت و نوع محتوای یادگیری در دروس مختلف علوم
پزشکی، استفاده از امکانات چندرسانهای را برای تسهیل یادگیری فراگیران ضروری
نموده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آمادگی اساتید و زیرساختهای دانشگاه
علوم پزشکی همدان در جهت استقرار اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری
بود.
روشها: در این تحقیق کاربردی بهروش توصیفی- تحلیلی که از
نظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است، 183 نفر از اعضای هیات علمی
دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 بهروش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از
فرمول کوکران مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه و یک
چکلیست استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی، تکنیک
تحلیلی عاملی تاییدی، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با کمک
نرمافزارهای LISREL 8.5 وSPSS 18 انجام شد.
یافتهها: آمادگی اساتید فقط در حیطههای سطح دانش و پذیرش
دانشجویان نسبتاً مطلوب و در عوامل فرهنگی در سطح متوسط بود. در بخش زیرساختها،
بهترتیب حوزههای دسترسی و رفرنسها، نیروی انسانی و حمایت مالی مهمترین مشکلات بودند.
آمادگی اساتید و زیرساختها بر برداشت ذهنی از مفیدبودن و آسانی استفاده از آموزش
الکترونیک تاثیر معنیدار داشتند و این دو مولفه روی نگرش نسبت به استفاده و تصمیم
به استفاده از فنّاوری و درنتیجه، بر استفاده عملی از فنّاوری اثر مثبت و معنیدار
داشتند.
نتیجهگیری: مدل پذیرش فنّاوری آموزش الکترونیک با توجه به
تاثیر معنیدار آمادگی اساتید و زیرساختهای دانشگاه و شاخصهای
برازش مناسب، قابلیت بهکارگیری
در جامعه مورد نظر را دارد.
Nasiri F.S., Ghanbari S., Ardalan M.R., Karimi I.. Effect of Infrastructure and Faculty Readiness in Effective Implementation of e-Learning Based on Technology Acceptance Model (TAM). Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :329-328 URL: http://edcbmj.ir/article-1-692-fa.html
نصیری فخرالسادات، قنبری سیروس، اردلان محمدرضا، کریمی ایمان. تاثیر زیرساختها و آمادگی اعضای هیات علمی در پیادهسازی اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :329-328