:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 157-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر استفاده از محتوای الکترونیکی طراحی‌شده براساس الگوی رابرت گانیه بر میزان یادگیری دانشجویان در درس آمار
سپیده کشمیری1 ، اکبر مومنی راد 2
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، akbar856@gmail.com
چکیده:   (8399 مشاهده)

اهداف: طراحی آموزشی از بخش‌های مهم تولید و راه‌اندازی آموزش الکترونیکی است. هدف این پژوهش، طراحی و تولید محتوای الکترونیکی درس "آمار مهندسی" براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تعیین میزان اثربخشی آن بر یادگیری دانشجویان بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون دارای گروه کنترل، از میان دانشجویان دروس الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390، 48 دانشجوی درس آمار مهندسی به روش در دسترس انتخاب شده و به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به‌مدت یک نیم‌سال تحصیلی در معرض درس طراحی‌شده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسش‌نامه‌هایی محقق‌ساخته مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با کمک نرم‌افزار SPSS 19 تحلیل شدند.
یافته‌ها: در پیش‌آزمون، میانگین نمرات در گروه آزمایش 93/0±76/11 و در گروه کنترل 02/1±52/10 بود. در پس‌آزمون نمرات گروه آزمایش با میانگین 32/1±41/16 به‌طور معنی‌داری بیشتر از نمرات گروه کنترل با میانگین 09/1±15/11 بود. درس طراحی‌شده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه، تاثیر معنی‌داری بر یادگیری داشت (82/18=F؛ 05/0p<).
نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی گانیه برای طراحی محتوای دوره‌های آموزش الکترونیکی باعث افزایش یادگیری یادگیرندگان می‌شود.

واژه‌های کلیدی: طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی گانیه، آموزش الکترونیکی، محتوای الکترونیکی
متن کامل [PDF 481 kb]   (2669 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3115 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1394/2/9 | پذیرش: 1394/4/16 | انتشار: 1394/5/5
فهرست منابع
1. AbuSeileek AF. The effect of computer-assisted cooperative learning methods and group size on the EFL learners’ achievement in communication skills. Comput Educ. 2012;58(1):231-9. [Science Direct]
2. Augustinova M, Ferrand L. The influence of mere social presence on Strop interference: New evidence from the semantically-based Strop task. J Exp Soc Psychol. 2012;48(5):1213-6. [Science Direct]
3. Bishop J. Increasing participation in online communities a framework for human-computer interaction. Computer. Comput Hum Behav. 2007;23(4):1881-93. [Science Direct]
4. Battalio J. Success in distance education: Do learning styles and multiple formats matter? Am J Distance Educ. 2009;23(1):71-87. [File]
5. Chang Ch, Su Y. Cross-cultural interface design and the classroom-learning environment in Taiwan. Turk Online J Educ Technol. 2012;11(3):82-93. [File]
6. Welsh ET, Wanberg CR, Brown KG, Simmering MJ. E-learning: Emerging uses, empirical results and future directions. Int J Train Dev. 2003;7(4):245-58. [DOI]
7. Bielaczyc K, Collins A. Learning communities in classrooms: A reconceptualization of educational practice. In: Reigeluth CM, (Editor). Instructional-design theories and models. Volume 2. Boston: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2014. [File]
8. Gagne RM, Wager WW, Goulas KC, Keler JM. Principles of instructional design. Internet High Educ. 1987;15(1):195-203.
9. Jonassen D, Davidson M, Collins M, Compbell J, Bannan Haag B. Constructivism and computer‐mediated communication in distance education. Am J Distance Educ. 1995;9(2):7-26. [File]
10. ChanLina LJ, Chanb KCh. Group learning strategies for online course. Procedia Soc Behav Sci. 2010;2(2):397-401. [Science Direct]
11. Molenda M. In search of the elusive ADDIE model. Perform Improv. 2003;42(5):34-6. [DOI]
12. Davies J, Graff M. Performance in e-learning: Online participation and student grades. Br J Edcu Technol. 2005;36(4):657-63. [File]
13. Vass E, Littleton K, Miell D, Jones A. The discourse of collaborative creative writing: Peer collaboration as a context for mutual inspiration. Think Sk Creat. 2008;3(3):192-202. [File]
14. McInnerney JM, Roberts RT. Online learning: Social interaction and the creation of a sense of community. Educ Technol Soc. 2004;7(3):73-81. [File]
15. Song L, Singleton ES, Hill JR, Hwa Koh M. Improving online learning: Student perceptions of useful and challenging characteristics. Int High Educ. 2004;7(1):59-70. [File]
16. Andrews L. Preparing general education pre-service teachers for inclusion: Web-enhanced case-based instruction. J Spec Educ Technol. 2002; 17(3), 27–35. [Homepage]
17. Bonk CJ, Dennen V. Teaching on the web: With a little help from my pedagogical friends. J Comput High Educ. 1999;11(1):3-28. [Homepage]
18. Lee K. Online collaborative case study learning. J Coll Read Learn. 2007;37(2):82-100. [File]
19. FitzPatrick Th. Key success factors of eLearning in education: A professional development model to evaluate and support eLearning. US-China Educ Rev. 2012;9(1):789-95. [File]
20. Glava CC, Glava AE. Time management on the on-line learning platforms. A case study regarding the BSCW platform used by future teacher student. Soc Behav Sci. 2012;46(1):3551-5. [File]
21. Rourke L, Anderson T. Using web-based, group communication systems to support case study learning at a distance. Int Rev Res Open Distance Learn. 2002;3(2):1-13. [Homepage]
22. Wise A, Chang J, Duffy TM, Del Valle R. The effects of teacher social presence on student satisfaction, engagement, and learning. J Educ Comput Res. 2004;31(3):247-71. [Homepage]
23. Nicoll K, Harrison R. Constructing the good teacher in higher education: The discursive work of standards. Stud Contin Educ. 2010;25(1):23-35. [DOI]
24. Graham M, Scarborough H. Enhancing the learning environment for distance education students. Distance Educ. 2001;22(2):232-44. [DOI]
25. Swan K, Shih LF. On the nature and development of social presence in online course discussions. J Asynchronous Learn Netw. 2005;9(3):115-36. [File]


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها