[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 323-328 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
یحیی محمدی 1، علیرضا کیخا2، علیرضا صادقی3، سیما کاظمی4، محمدرضا رئیسون5
1- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، y_mohammady_29@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده روا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- گروه مدیریت، واحد خراسان جنوبی، دانشگاه پیام نور، بیرجد، ایران
5- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (3227 مشاهده)

اهداف: پیشرفت تحصیلی، یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است. در این راستا، راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان هستند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.

ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 335 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 براساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، پرسش‌نامه منبع کنترل و معدل دانشجویان به‌عنوان مولفه پیشرفت تحصیلی بود. تحلیل اطلاعات، با کمک نرم‌افزار SPSS 14 و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، T مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه صورت گرفت.

یافته‌ها: بین ابعاد راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنی‌داری مشاهده شد، اما رابطه بین ابعاد راهبرد یادگیری فراشناختی با منبع کنترل بیرونی به‌صورت منفی معنی‌دار بود (05/0p<). بین میانگین متغیر‌های راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل بر حسب جنس، دانشکده و سن تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0p>). بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس جنسیت تفاوت معنی‌دار مشاهده شد، اما براساس سن و دانشکده تفاوت معنی‌دار نبود.

نتیجه‌گیری: راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل، دو عامل مهم و تاثیرگذار بر ارتقای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان هستند. 

واژه‌های کلیدی: راهبرد یادگیری فراشناخت، منبع کنترل، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 439 kb]   (1084 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2126 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۶
فهرست منابع
1. Kimiaee SA, Gharib S. Relationship between learning strategies and attribution styles in students. J Behav Sci. 2009;3(2):99-104. [Persian] [Homepage]
2. Biyabangard E. The relationship between self-esteem, achievement motivation, and academic achievement among high school students in Tehran. Q J Psychol Stud. 2006;1(4):5-21. [Persian] [Homepage]
3. Raeisoon MR, Mohammadi Y, Abdorazaghnejad M, SharifzadehGh. An investigation of the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen during 2012-13 academic year. Mod Care J. 2014;11(3):236-42. [Persian] [Homepage]
4. Mokhtari K, Reichard CA. Assessing students’ metacognitive awareness of reading strategies. J Educ Psychol. 2002;94(2):249-59. [File]
5. Bennett L, Schwartz JM. Tip-of-the-tongue (TOT) states: Retrieval, behavior and experience. Psychon Soc. 2010;4:123-46. [File]
6. Karimi Y. Learning disorders, including case studies of theoretical and practical issues. 5th edition. Tehran: Savalan; 2002. [Persian] [Homepage]
7. Flavell JH, Flavell ER.. Development of children\\\\\\\'s intuitions about thought-action relations. J Cognit Dev. 2004;5(4):451-60. [Homepage]
8. Saif AA. Modern educational psychology: Psycho-logy of learning and teaching. 7th edition. Tehran: Doran; 2013. [Homepage]
9. Kuhn, D. Metacognitive development. Curr Dir Psychol Sci. 2000;9(5):178-81. [Homepage]
10. Scanlan TK, Passer MW. Sport psychology self-serving biases in the competitive sport setting: An attributional dilemma. J Sport Psychol. 1980;2(2):124-36. [Homepage]
11. Ames C. Achievement attributions and self-instructions under competitive and individualistic goal structures. J Educ Psychol. 1984;76(3):478-87. [Homepage]
12. Cai-Hong Z, He-An C. Interpersonal attribution style of female students of nursing school and medical school. Chin Ment Health J. 2006;20(7):447-50.[Chinese] [Homepage]
13. Leggett EL. Individual differences in effort/ability inference rules and goals: Implications for causal judgments. Cambridge: Harvard Graduate School of Education; 1986. pp. 26-62. [Homepage]
14. Serin O, Serin NB, Sahin FS. Factors affecting the learning and studying strategies, and locus of control of the trainee teachers. Soc Behav Sci. 2009;1(1):1127-36. [Science Direct]
15. Neuman Y. Determinants and consequences of students, Burnout in universities. J High Educ. 1990;61(1):20-31. [Homepage]
16. Wolters CA. Advancing achievement goal theory: using goal, structures and goal orientation to predict student motivation, cognition and achievement. J Educ Psychol. 2004;96(2):236-50. [Homepage]
17. Liem AD, Lau S, Nie Y. The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemp Educ Psychol. 2008;33(4):486-512. [Science Direct]
18. Donker AS, De Boer H, Kostons D, Dignath CC, Ewijk V, van der Werf MP. Effectiveness of learning strategy instruction on academic performance: A meta-analysis. J Educ Res Rev. 2014;11:1-26. [Science Direct]
19. Imani C, Yaghobi A, Yousefzade MR, Veysi Kohre S, Mohagheghi H. Hidden Curriculum and educational relationship burnout Bu-Ali Sina University. Res Curric. 2016;12(18):29-41. [Persian] [Homepage]
20. Sayah Bargard M, Ardame A, Yaghoobi Askarabad E. The evaluation of relationship between motivational beliefs and self-regulated learning strategies with educational outcomes of students in Health Faculty of Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. Educ Dev Jundishapur. 2013;3(2):60-70.[Persian] [Homepage]
21. Macsinga I, Nemeti I. The relation between explanatory style, locus of control and self-esteem in a sample of university students. Proced Soc Behav Sci. 2012;33:25-9. [Science Direct]
22. Arogundade O, Itua O. Locus of control and self-esteem as predictors of teacher frustration in Lagos state secondary schools. Ife Psychol. 2010;18(2):339-51. [Homepage]
23. Slaughter RI. The association between eastern spirituality, cultural value orientation, locus of control and self-esteem. California: California State University; 2009. [Homepage]
24. Sindane LM. The relationship between happiness, creativity, personality and locus of control in Ireland for those who are employed and unemployed. Ireland: Dublin Business School; 2011. [Homepage]
25. Bolen LM, Torrance EP. The influence on creative thinking of locus of control, cooperation, and sex. J Clin Psychol. 1978;34(4):903-7. [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Y, Kaykha A, Sadeghi A, Kazemi S, Raeisoon MR. Relationship of Metacognition Learning Strategy and Locus of Control with Academic Achievement of Students. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (5) :323-328
URL: http://edcbmj.ir/article-1-892-fa.html

محمدی یحیی، کیخا علیرضا، صادقی علیرضا، کاظمی سیما، رئیسون محمدرضا. رابطه راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :323-328

URL: http://edcbmj.ir/article-1-892-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638