رابطه بین اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی؛ نقش میانجی درگیری تحصیلی
|
سولماز ثمره 1، نوشیروان خضری مقدم2 ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران ، sulmaz_samareh@yahoo.com 2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران |
|
چکیده: (10071 مشاهده) |
اهداف: شناخت اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان میتواند به درگیری بیشتر و در نتیجه یادگیری و پیشرفت تحصیلی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری درگیری تحصیلی در رابطه با اهداف پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی بود.
ابزار و روشها: در این پژوهش از نوع همبستگی، 360 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشکدههای پزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی ١٣۹٤ بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اهداف پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. بهمنظور بررسی مدل علی اهداف پیشرفت، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی از روش توصیفی همبستگی با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS 20 و Amos 22 و روش تحلیل مسیر در چهارچوب مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: دو مولفه رویکرد تسلط و اجتناب تسلط، اثرات معنیداری بر درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی داشتند (05/0p<). هدف رویکرد تسلط بهصورت مثبت با درگیری انگیزشی، شناختی و رفتاری رابطه داشت. با افزایش درگیری انگیزشی و شناختی، خودکارآمدی تحصیلی نیز افزایش مییافت. همچنین شاخصهای برازش مدل نشان دادند که مدل مورد نظر از برازش خوبی برخوردار بود.
نتیجهگیری: درگیری تحصیلی انگیزشی و شناختی میانجیگری کاملی بین هدف رویکرد تسلط و خودکارآمدی تحصیلی انجام میدهد.
|
|
واژههای کلیدی: درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 520 kb]
(5244 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (7685 مشاهده)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/11/26 | انتشار: 1395/1/18
|
|
|
|