مقدمه: تغییرات وسیع اقتصادی- اجتماعی و فناوری، تاثیر قوی بر نظامهای تعلیم و تربیت در کشورهای صنعتی نشان داده است. مفاهیم و عباراتی همچون جامعه اطلاعاتی، اقتصاد دانش محور و جوامع یادگیری، هماکنون ویژگی برجستهای در مسیر اصلی مباحث سیاسی آموزشی و دولتی شده و اهمیّت یادگیری در هر مرحله از توسعه انسانی به شکل گستردهای قابل تشخیص است. ا مروزه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مکانهای کلیدی برای توسعه یادگیری مادام العمر در نظر گرفته میشوند. هدف از ارائه این مقاله مروری بررسی یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در توسعه آن بود.
نتیجهگیری: یادگیری مادامالعمر میتواند بهعنوان مجموعهای از اصول راهنما برای توسعه به جای مسالهای اضافی برای موسسات آموزش عالی ارایه شود. برای ایجاد و توسعه یادگیری مادامالعمر در آموزش عالی، موسسات نیازمند توسعه آگاهی نظاممند و تحلیل ارتباطات داخلی بین سطوح گوناگون سازمانهای خود و درک چگونگی وابستگی این عوامل با تعاملات شناختی و عاطفی یادگیری هستند. یادگیری مادامالعمر تعقیبکننده اهداف عمومی مانند عمومیسازی آموزش هم در کیفیت و هم در کمّیت و اقامهکننده اصل یادگیری واقعی در آموزش اجباری و تسهیلکننده توسعه و پیشرفت از تحصیل بهکار است. برای این منظور نیاز به عزم ملی در سطح جامعه و آموزش عالی است و بایستی این نگرش به واقعیت و باور در ذهن افراد جامعه تبدیل شود.
Mohammadi Mehr M., Maleki H., Abbas Pour A., Khoshdel A. R.. Role of higher education in lifelong learning. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (2) :91-94 URL: http://edcbmj.ir/article-1-102-fa.html
محمدی مهر مژگان، ملکی حسن، عباس پور عباس، خوشدل علیرضا. نقش آموزش عالی در یادگیری مادامالعمر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (2) :91-94