[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 405-400 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فرهنگ یادگیری با رویکرد تبادل دانش در بین اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
خیرالنسا رمضان زاده1 ، هادی پورشافعی 2
1- گروه علوم تربیتی،.دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، بیرجند، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، pourshafei@yahoo.com
چکیده:   (6317 مشاهده)

زمینه و اهداف: تسهیم اثربخش دانش، نیازمند بافت و بستر مناسب فرهنگی است. افراد به‌عنوان یک سازمان فردی برای یادگیرنده شدن، لازم است پس از شناسایی و خلق اطلاعات، برای کاربرد عملی اطلاعات و نهادینه کردن دانش به تسهیم و تبادل دانش بپردازند و اگر این فرهنگ در افراد نهادینه نشود نمی‌توانند در جریان رقابت و در عصر جهانی‌شدن و انفجار دانش موفق باشند.

روش بررسی: این پژوهش پیمایشی بوده و نتایج حاصل به‌صورت توصیفی – تحلیلی ارائه‌شده است. نمونه آماری ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌باشند که به‌صورت تصادفی انتخاب شدند، ابزار سنجش اطلاعات پرسشنامه 20 سؤالی با ضریب پایایی 0/89 و روایی (93/.CVI=) بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری با نرم‌افزار Spss و آزمون T و ضریب همبستگی آنوا مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها وبحث: نتایج بررسی تحقیق نشان داد که میانگین نمره تبادل دانش، ۱5/17±67 و 80 درصد افراد در وضعیت مطلوبی قرار دارند (00001/.= P). برای تقویت فرهنگ تبادل دانش اساتید باید به تمام عوامل تأثیرگذار نظیر فراهم آوردن زیرساخت‌های مدیریت دانش، شناخت موانع تبادل دانش و اقدام برای رفع آن و تدوین سیاست‌های مدیریتی در راستای تقویت کارگروهی و تشویق اساتید به تبادل دانش مانند تدوین فرایندهای ارزشیابیهای گروهی و مشوقهای گروهی توجه نموده و اقدامات لازم صورت پذیرد.

واژه‌های کلیدی: تبادل دانش، اساتید، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
متن کامل [PDF 916 kb]   (2079 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/5/31 | پذیرش: 1395/11/4 | انتشار: 1395/11/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramazanzade K, Porshafei H. An Enquiry into Learning Culture with Knowledge Sharing Approach: The Case of Faculty Members at Birjand University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (5) :400-405
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1046-fa.html

رمضان زاده خیرالنسا، پورشافعی هادی. بررسی فرهنگ یادگیری با رویکرد تبادل دانش در بین اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (5) :400-405

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1046-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657