1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، fuman47@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده: (8678 مشاهده)
زمینه و اهداف: این پژوهش به بررسی وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب تدریس کیفی در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان دکتری تخصصی بر اساس خطمشیهای 7 گانه میپردازد.
روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی دانشگاه بوعلی سینا (854 نفر) در سال تحصیلی 1395-1394 بوده و با روش نمونهگیری طبقهبندی نسبتی تصادفی و با استفاده از جدول تعین حجم نمونه کرجسی و مورگان 269 بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تدریس کیفی Hénard & Roseveare بود. روایی ابزار با استفاده از روایی محتوی توسط صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/92 محاسبه گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری t همبسته، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافتهها: بین وضعیت موجود (میانگین 1/929) و وضعیت مطلوب (میانگین 4/176) تدریس کیفی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین خطمشیهای 7 گانه تدریس کیفی نیز هم در وضع موجود و هم در وضع مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین نظرات دانشجویان دختر و پسر درباره وضع موجود و وضع مطلوب تدریس کیفی تفاوت معناداری وجود ندارد و درنهایت بین دیدگاه دانشجویان دانشکدههای مختلف درباره وضعیت موجود و مطلوب تدریس کیفی بر اساس خطمشیهای موردبررسی نیز تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: بین وضع موجود و مطلوب تدریس کیفی تفاوت وجود داشته و برای از میان بردن این فاصله باید در نظامهای آموزش دانشگاهی، توجه به تدریس کیفی، تدوین شاخصها و ارزشیابی مستمر این شاخصها باید بهعنوان مأموریت اصلی مؤسسات آموزشی، قلمداد شود.
Yusefzadeh Chosary M, Shahmoradi M. Evaluation of Teaching quality based on Hénard & Roseveare model from the PhD students perspective. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :295-305 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1072-fa.html
یوسف زاده چوسری محمدرضا، شاه مرادی مرتضی. ارزشیابی تدریس کیفی بر اساس مدل هنارد و روسور از دیدگاه دانشجویان دوره دکتری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :295-305