[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 470-458 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه عوامل مؤثر بر اجرای دوره‌های همگانی آموزش آزاد درون‌خطی (موک) در آموزش عالی (پژوهش آمیخته)
مهدی معینی کیا1 ، ابراهیم آریانی 2، عادل زاهد بابلان1 ، طیبه موسوی3 ، سلیم کاظمی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، e.aryani@uma.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (6862 مشاهده)

زمینه و اهداف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای دوره­های همگانی آموزش آزاد درون‌خطی (موک) در آموزش عالی انجام پذیرفت.

روش بررسی: این پژوهش از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه­ی آماری پژوهش، اساتید رشته تکنولوژی آموزشی و یادگیری الکترونیکی، دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی و فناوری و اطلاع‌رسانی در آموزش بودند که تعداد 18 نفر از میان آن­ها به‌صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند. داده­های کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با کدگذاری باز و محوری عوامل ساختاری تعیین گردیدند. روایی یافته­ها با روش­های تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار تضمین شد. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه­ی محقق ساخته و ماحصل کار کیفی (با پایایی 0/86 = α) وضعیت عوامل مؤثر بر اجرای دوره‌های موک ازنظر 192 کاربر این دوره‌ها تعیین شد و با استفاده از آزمون­های کای اسکوئر و فریدمن تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد 73 گزاره مفهومی اولیه با 16 مقوله فرعی و 5 گزاره مقوله­ای اصلی تأثیرگذار بر اجرای دوره­های موک در قالب عوامل مؤثر بی‌واسطه (درونی) و باواسطه (بیرونی) شناسایی و روابط بین آن­ها در قالب الگوی ساختاری ارائه شد. همچنین نتایج آزمون کای اسکوئر و فریدمن نشان داد که عامل رایانه­ای و ابزارهای ارتباط و گفتگو، عامل طراحی واسط کاربری، اجرا، ارزیابی و سنجش، عامل محیطی، عامل اطلاع‌رسانی، پذیرش و مدیریت برنامه و عامل یادگیرنده محوری به ترتیب اولویت به‌عنوان عوامل مؤثر در اجرای دوره­های موک شناسایی‌شده است.

نتیجه‌گیری: عوامل زیادی بر اجرای دوره­های موک در آموزش عالی کشور مؤثر است و اجرای این دوره­ها نیازمند راهکارهای تخصصی می‌باشد.

کلمات کلیدی: آموزش عالی، یادگیری الکترونیکی، موک.

واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، یادگیری الکترونیکی، موک
متن کامل [PDF 835 kb]   (2835 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1395/10/6 | پذیرش: 1395/11/26 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Karnouskos S, Holmlund M. Impact of Massive Open Online Courses (MOOCs) on Employee Competencies and Innovation. School of management. 2014; Available from: http://www.diva-portal.org.
2. Mc Auley A, Stewart B, Siemens G, Cormier D. The MOOC model for digital practice. 2010; 1-63. Retrieved from http://www.elearnspace.org/ Articles/ MOOC- Final. pdf.
3. Kennedy J. Characteristics of Massive Open Online Courses (MOOCs): A Research Review, 2009-2012. J IOL. 2014;13(1). [Homepage]
4. Shrivastava A, Guiney P. The arrival of MOOCs Massive Open Online Courses. Nezealand: Wellington; 2014. 1-42 [Homepage]
5. 5-Fini A. The technological dimension of a massive open online course: The Case of the CCK08 course tools. J IRRODL. 2009; 10(5): 1-26. [Homepage]
6. Liang D, Jia J, Wu X, Miao J, Wang A. Analysis of learners’ behaviors and learning outcomes in a massive open online course. KME-L J. 2014; 6(3): 27-42. [Homepage]
7. Rhoads R, Berdan J, Toven-Lindsey B. The open courseware movement in higher education: Unmasking power and raising questions about the movement’s democratic potential. J ET. 2013; 63(1): 87-109. [Homepage]
8. Waln L, Tara L. Massive Open Online Courses and Mission: A Qualitative Study Regarding Matching MOOC Opportunity. University of Nebraska – Lincoln. 2014. [Homepage]
9. Kop R, Fournier H, Mak J. A pedagogy of abundance or a pedagogy to support human beings? Participant support on massive open online courses (MOOCs). J IRRODE.2011;12(7): 74-93. [Homepage]
10. Yuan L, Powell S, CETIS J. MOOCs and open education: Implications for higher education. 2013; Available from: http:// publications. cetis.ac. uk/ wp- content/ uploads/ 2013/ 03/ MOOCs- and Open Education. pdf. (Accessed 17 July 2015). [Homepage]
11. Hoy M. MOOCs 101: an introduction to massive open online courses. JMRS. 2014; 33(1): 85-91. [PubMed]
12. Ommati A, Tavasoli Farahi M. Moocs rise in medical education. JMIS.2015;1(3): 40-53.
13. Honeychurch S, Draper S. A First Briefing on MOOCs. 2013; Available from: http://eprints.gla.ac. uk/ 93069/. (accessed 18 July 2015).
14. Clow D. MOOCs and the funnel of participation. In Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge. New York: ACM; 2013: 185-189. [Homepage]
15. Daniel J. Making sense of MOOCs: musings in a maze of myth, paradox and possibility. J IME. 2012; 3.
16. Kop R, Hill A. Connectivism: learning theory of the future or vestige of the past?. J IRRODL. 2008; 9(3). [Homepage]
17. Cooper S, Sahami M. Reflections on Stanford’s MOOCs. Communications of the ACM. 2013; 56(2): 28-30. [Homepage]
18. Green K. Massive Open Online Courses (MOOCs) and other digital initiatives. JCBA. 2012;(9):8-29. [Homepage]
19. Lewin T. Universities Abroad Join Partnerships on the Web. New York Times: Retrieved 6 March 2013.
20. Breslow L, Pritchard D, DeBoer J, Stump G, Ho A, Seaton D. Studying learning in the worldwide classroom: Research into edX’s first MOOC. RPA J. 2013; 8: 13-25. [Homepage]
21. Lyanagunawardena T, Adams A, Williams S. MOOCS: A systematic study of the published literature 2008-2012. J IRRODL. 2013; 14(3):226.
22. Lee B. C, Yoon, J. O, Lee, I. Learners’ Acceptance of Elearning in South Korea: Theories and Results. Computers & Education. 2009; 53: 1320–1329. [Homepage]
23. Franco M. J, Martínez F. J, Martín-Velicia F. A. Exploring the Impact of Individualism and Uncertainty Avoidance in Web-based Electronic Learning: An Empirical Analysis in European Higher Education. Computers & Education. 2009; 52: 588–598. [Homepage]
24. Kitsantas A, Chow A. College Students_ Perceived Threat and Preference for Seeking Help in Traditional, Distributed, and Distance Learning Environments. Computers & Education. 2007; 48: 383–395. [Homepage]
25. Ozkan S, Koseler R. Multi-dimensional Students’ Evaluation of E-learning Systems in the Higher Education Context: An Empirical Investigation. Computers & Education. 2009; 53:1285–1296.
26. Scott JC. The mission of the university: Medieval to postmodern transformations. J HE. 2006; 77(1): 1-39.
27. Cillay D. It’s time to redirect the conversation about MOOCs [Web log post]. 2013; Retrieved fromhttp://wcetblog.wordpress.com/2013/09/26redirect- mooc-conversation/.
28. Kendrick C, Gashurov I. Libraries in the Time of MOOCs. 2013; Available from: http://ifap-isobservatory.ittk.hu/node/ 1125. (Accessed 19 July 2015).
29. Gulti S. Technology-Enhanced learning in developing nations: a review. J IRRODL. 2008; 9(1): 1-16. [Homepage]
30. Beritain S, Limber O. A framework for the pedagogical evaluation of e-learning environments (internet). 2004; Available from: web ngram.
31. Liyan S, Emise S, Janette R.H. Improving online learning: student perception of useful and challenging characteristics. IHE J. 2004; 7(1): 59-70.
32. Ospina-Delgado J, García-Benau A, Zorio-Grima A. Massive Open Online Courses for IFRS education: a point of view of Spanish Accounting Educators, PSBS J. 2016; 228: 356 – 361.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeinikia M, Aryani E, Zahed Bablan A, Mousavi T, Kazemi S. Perusal the factors affecting on the implementation of Massive Open Online Courses (MOOC) in higher education (Mixed Method). Educ Strategy Med Sci 2017; 9 (6) :458-470
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1127-fa.html

معینی کیا مهدی، آریانی ابراهیم، زاهد بابلان عادل، موسوی طیبه، کاظمی سلیم. مطالعه عوامل مؤثر بر اجرای دوره‌های همگانی آموزش آزاد درون‌خطی (موک) در آموزش عالی (پژوهش آمیخته) . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (6) :458-470

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1127-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645