[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 158-151 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری خدمات‌محور برای پرستاران
مجیده هروی کریموی 1، ناهید رژه2 ، جمیله مختاری نوری3
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، heravi@shahed.ac.ir
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، تهران، ایران
چکیده:   (24838 مشاهده)

  مقدمه: یادگیری خدمات­محور، فن تعلیم و فلسفه آموزشی خدمات جامعه را با یادگیری ارادی ارتباط می­بخشد. این شیوه آموزشی به‌عنوان یک نوآوری آموزشی در دامنه وسیعی از فعالیت­های آموزشی فراگیران از کودکستان تا مقاطع دانشگاهی مطرح است. در این راهبرد فراگیران با مشارکت فعال در تجربیات خدماتی سازمان­یافته پیشرفت می­کنند و مهارت­های فردی و اجتماعی، مسئولیت­پذیری اجتماعی و مهارت­های حل مساله در آنان پرورش می‌یابد. این راهبرد موجب پیشرفت تحصیلی دانشجو، دوری از آموزش سنتی و افزایش تعامل بین دانشکده­های پرستاری و جامعه می‌شود. این موضوع ضرورت تغییر فرهنگی را در دانشکده‌های پرستاری مطرح می‌نماید. مقاله مروری حاضر با هدف بررسی اثرات و جنبه­های مختلف یادگیری خدمات­محور نگارش شد و ضمن مروری بر منابع راهبرد یادگیری خدمات‌محور، مفهوم، گام­های اجرا، سودمندی و زوایای متعدد این شیوه یادگیری بررسی شد.

نتیجه­گیری: استفاده از یادگیری خدمات­محور در دانشگاه­ها رو به افزایش است و دانشکده­های پرستاری بیشترین سهم را در به‌کارگیری این شیوه آموزشی به خود اختصاص داده­اند. ضروری است که دانشجویان مقاطع مختلف پرستاری به آموزش سیستماتیک در زمینه روش‌های یادگیری فعال ازجمله یادگیری خدمات‌محور دست پیدا کنند تا ضمن آشنایی و به­کارگیری این شیوه، نیازهای تحقیقاتی در این زمینه به فراموشی سپرده نشود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری خدمات محور، پرستاری، یادگیری فعال
متن کامل [PDF 233 kb]   (5079 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/12/7 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heravi Karimavi M., Rejeh N., Mokhtari Nouri J.. Service-based learning for nurses. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (3) :151-158
URL: http://edcbmj.ir/article-1-123-fa.html

هروی کریموی مجیده، رژه ناهید، مختاری نوری جمیله. یادگیری خدمات‌محور برای پرستاران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (3) :151-158

URL: http://edcbmj.ir/article-1-123-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645