[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 14-9 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی انگیزش درونی- بیرونی برای یادگیری بر اساس سبک‌های اسنادی و خودکارآمدی در دانشجویان علوم پزشکی
اصغر جعفری
دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، as-Jafari@sbu.ac.ir
چکیده:   (6177 مشاهده)
مقدمه: انگیزش شامل عوامل هوشیار و ناهشیار فعالیت‌هایی روانی انسان است و تحت‌تاثیر فرآیندهای شناختی، عاطفی و رفتاری قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی انگیزش درونی- بیرونی برای یادگیری بر اساس سبک‌های اسنادی و خودکارآمدی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌آماری دانشجویان رشته‌های پزشکی، داروسازی، بهداشت و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 1394- 1395 بودند که 170 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های سبک اسنادی سلیگمن و همکاران، خودکارآمدی جروسلم و شوارتر و راهبردهای انگیزش یادگیری قدم‌پور جمع‌آوری و بوسیله آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: سبک‌اسنادی مثبت و خودکارآمدی می‌توانند انگیزش درونی برای یادگیری را به طور معناداری پیش‌بینی کنند و خودکارآمدی سهم بیشتری در پیش‌بینی انگیزش درونی دارد (01/0 > P). همچنین سبک اسنادی منفی و خودکارآمدی می‌توانند انگیزش بیرونی برای یادگیری را به طور معناداری پیش‌بینی کنند و خودکارآمدی به طور معکوس در پیش‌بینی انگیزش بیرونی سهم دارد (01/0 > P).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می‌کند که ویژگی‌های شناختی سبک اسنادی مثبت و خودکارآمدی در پدیدآیی انگیزش درونی برای یادگیری نقش دارند و سبک‌اسنادی منفی و خودکارآمدی در پدیدآیی انگیزش بیرونی برای یادگیری در دانشجویان نقش دارند. لذا به منظور ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی درونی دانشجویان و پیشگیری از تاثیرات آسیب‌زای سبک اسنادی منفی در بروز مشکلات تحصیلی، لازم است زمینه بهبود سبک اسنادی مثبت و خودکارآمدی فراهم شود.
واژه‌های کلیدی: انگیزش درونی- بیرونی، یادگیری، خودکارآمدی، سبک اسنادی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 787 kb]   (3034 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/2/31 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Wolters CA. Self-regulated learning and college students' regulation of motivation. J Educ Psychol. 1998;90(2):224. [DOI:10.1037/0022-0663.90.2.224]
2. Santrock J. Educational Psychology. USA: MC Grew- Hill; 2008.
3. Shoari Nazhad A. [Notes about motivational theories in education]. Tehran: Nae; 2003.
4. Emmer E, Evertson C, Worsham M. Classroom Management for middle and high school Teachers. Boston: Allen & Bacon; 2013.
5. Lynch DJ. Motivational Factors, Learning Strategies and Resource Management as Predictors of Course Grades. J Coll Stud. 2006;40(2).
6. Heider F. Social perception and phenomenal causality. J Psychol Rev. 1944;51(6):358. [DOI:10.1037/h0055425]
7. Kelley HH. The processes of causal attribution. Am Psychol. 1973;28(2):107-28. [DOI:10.1037/h0034225]
8. Weiner B. An attributional theory of achievement motivation and emotion. J Psychol Rev. 1985;92(4):548. [DOI:10.1037/0033-295X.92.4.548]
9. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman; 1997.
10. Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev. 1977;84(2):191-215. [DOI:10.1037/0033-295X.84.2.191] [PMID]
11. Pintrich PR, Marx RW, Boyle RA. Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. J Rev Educ Res. 1993;63(2):167-99. [DOI:10.3102/00346543063002167]
12. Samareh S, Kezri Moghadam N. [Relationship between Achievement Goals and Academic Self-Efficacy; Mediation Role of Academic Engagement]. J Educ Strategy Med Sci. 2016;8(6):13-20.
13. Fan W, Williams CM. The effects of parental involvement on students' academic self‐efficacy, engagement and intrinsic motivation. J Educ Psychol. 2009;30(1):53-74. [DOI:10.1080/01443410903353302]
14. Schunk D. Self-regulation Through goal– setting. New York: Eric- Digest; 2011.
15. Schmidt C, Zdzinski S, Ballerd D. The role of Motivation in music education and academic achievement in college students. J Res Music Educ. 2015;57(3):138-54.
16. Zimmerman B, Cleary T. Adolescents' development of personal agency: The role of self-efficacy beliefs and self-regulatory skill. New York: Mc graw Hill; 2008.
17. Nasri S, Bayanati M. [Structural Equation Modeling of Students' Motivational Styles, Their Self-Efficacy and Academic Self-Regulatory]. J Res Teach. 2015;1(5):13-31.
18. Mozhdehi M. [Self- efficacy in students of majors of human sciences, technical - engineer and medicine]. Tehran: Allameh Tabatabai University; 2005.
19. Amani F. [Self- efficacy in students of majors of human sciences, technical - engineer and medicine]. Tehran: Allameh Tabatabai University; 2006.
20. Ghadam Pour A. [The development of goal orientation questionnaire in students]. Tehran Tehran University; 2005.
21. Mami S, Naseri N, Veasi F. [The effectiveness of self- regulation strategies training on problem-solving and self- efficacy of students in mates]. J Psychol Achieve. 2015;4(2):169-78.
22. Johansson E, Andersson J, Johansson L, Tolli H. Liquid ionization chamber initial recombination dependence on LET for electrons and photons. Phys Med Biol. 2013;58(12):4225-36. [DOI:10.1088/0031-9155/58/12/4225] [PMID]
23. Tremblay PF, Gardner RC. Expanding the motivation construct in language learning. Mod Lang J. 1995;79(4):505-18. [DOI:10.1111/j.1540-4781.1995.tb05451.x]
24. Ghasem M, Hosseinchari M. [Psychological resilience and intrinsic–Extrinsic motivation: The mediating role of self-efficacy]. J Dev Psychol. 2012;9(33):61-71.
25. Schunk D, Zimmerman B. Motivation and self-regulated learning. New York: LEA; 2015.
26. Wurtele SK. Self-efficacy and athletic performance: A review. J Soc Clin Psychol. 1986;4(3):290-301. [DOI:10.1521/jscp.1986.4.3.290]
27. Bandura A, Cervone D. Self-evaluative and self-efficacy mechanisms governing the motivational effects of goal systems. J Organ Behav Hum Decis Proc. 1983;45(5):1017. [DOI:10.1037/0022-3514.45.5.1017]
28. Bull SJ, Shambrook CJ, James W, Brooks JE. Towards an Understanding of Mental Toughness in Elite English Cricketers. J Appl Sport Psychol. 2005;17(3):209-27. [DOI:10.1080/10413200591010085]
29. Moradi M, Dehghanizadeh M, Solamani Khashab A. [Perceived social support and academic initiative: the mediation role of academic self- efficacy]. J Educ Learn Stud. 2015;7(1):1-24.
30. Betoret FD. Stressors, Self‐Efficacy, Coping Resources, and Burnout among Secondary School Teachers in Spain. Educ Psychol. 2006;26(4):519-39. [DOI:10.1080/01443410500342492]
31. Deci EL, Koestner R, Ryan RM. A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychol Bull. 1999;125(6):627-68; discussion 92-700. [DOI:10.1037/0033-2909.125.6.627] [PMID]
32. Graham S. A review of attribution theory in achievement contexts. J Educ Psychol Rev. 1991;3(1):5-39. [DOI:10.1007/BF01323661]
33. Innes JM, Thomas C. Attributional style, self-efficacy and social avoidance and inhibition among secondary school students. J Personal Individ Differ. 1989;10(7):757-62. [DOI:10.1016/0191-8869(89)90122-0]
34. Au RC, Watkins DA, Hattie JA. Academic risk factors and deficits of learned hopelessness: a longitudinal study of Hong Kong secondary school students. Educational Psychology. 2010;30(2):125-38. [DOI:10.1080/01443410903476400]
35. Schunk D, Meece J, Pintrich P. Motivation in education: Theory, research, and applications. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall; 2008.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A. The Prediction of Internal-External Motivation for Learning Based on Attribution Styles and Self-Efficacy in Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :9-14
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1254-fa.html

جعفری اصغر. پیش بینی انگیزش درونی- بیرونی برای یادگیری بر اساس سبک‌های اسنادی و خودکارآمدی در دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :9-14

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1254-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645