1- دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران 2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران 3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران 4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،ایران ، ruosefi@yahoo.coml
چکیده: (6917 مشاهده)
زمینه و اهداف:دستیابیبهاستقلال دانشگاهیمطلوب، مستلزمایجاد ساختارها و برنامههای مناسب است. اینپژوهشبا هدفبررسی شکاف استقلال دانشگاهی از دیدگاهخبرگاندانشگاه صنعتی نوشیروانیو دانشگاه علوم پزشکی بابل انجامگرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل 50 نفر از خبرگان دو دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل است و به منظور گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخته (وضعیت موجود و مطلوب استقلال دانشگاهی) استفاده شده و برای تحلیل دادهها، از آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار Spss18 بهره برده شده است. یافتهها: در هر دو دانشگاه، در تمامی ابعادِ استقلالِ دانشگاهی شکاف وجود دارد. در دانشگاه صنعتی نوشیروانی، این شکافها مربوط میشوند به ابعاد استقلال کارکنان، استقلال حقیقی، استقلال سازمانی، آزادی علمی و استقلال مالی و در دانشگاه علوم پزشکی بابل مربوط هستند به استقلال سازمانی، استقلال کارکنان، آزادی علمی، استقلال حقیقی و استقلال مالی. شکاف استقلال مالی، استقلال سازمانی و آزادی علمی در دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از دانشگاه نوشیروانی است و شکاف استقلال حقیقی و کارکنان، در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بیشتر دیده میشود.
نتیجهگیری: وجود شکاف بین وضع موجود و مطلوب تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی در دو دانشگاه، بیانگر این است که استقلال دانشگاهی مطالبهای است که این دو دانشگاه در جستجوی آن هستند. گرایش به کسب مؤلفههای استقلال دانشگاهی در این دانشگاهها و ادراک خلأ موجود، نشاندهنده تمایل بهتوسعهیافتگی است. برنامهریزی برای کاهش یا رفع شکاف موجود، تنها راه دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب است.
Aqatabar Roudbari J, Agha Mirzaei T, Barimani K, Yousefi Saeedabadi R. The Study of Academic Independence Gap Based on University Experts (The Case of Babol University of Medical Sciences and Noushirvani Technical University). Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (5) :334-344 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1264-fa.html
آقاتبار رودباری جمیله، آقامیرزایی طاهره، بریمانی خدیجه، یوسفی سعیدآبادی رضا. بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی)
. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5) :334-344