[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 73-76 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی رشته پزشکی عمومی درباره برنامه درسی مقطع علوم پایه
اکبر فرجی ارمکی1، سمانه باقرپناهی
1- ، afarajia@gmail.com
چکیده:   (19862 مشاهده)

  اهداف: برنامه درسی یکی از عناصر یا خرده نظام­های اصلی آموزش عالی هستند که نقش تعیین­کننده و غیر قابل انکاری را در راستای تحقق اهداف و رسالت­های دانشگاهها ایفا می­کنند. هدف این مطالعه بررسی دیدگاه­های دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی قم درباره وضعیت موجود برنامه درسی مقطع علوم پایه بود.

  روش­ها: این پژوهش توصیفی روی 107 دانشجو و 20 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی قم در سال 90-1389 که به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسش‌نامه­ای محقق­ساخته شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی و ارزیابی نگرش دانشجویان نسبت به برنامه دروس مقطع علوم پایه (بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی، ایمنی‌شناسی، آسیب‌شناسی) در مقیاس لیکرت بود. داده­ها با روش‌های آماری توصیفی و آزمون T مستقل به کمک نرم­افزار SPSS 15 انجام شد.

  یافته­ها: بیشتر دانشجویان مورد مطالعه نسبت به برنامه­های درسی در حال اجرای مقطع علوم پایه تا حدودی رضایت داشتند و تفاوت معنی­داری بین دختران و پسران وجود نداشت (05/0

(05/0<p ).

  نتیجه­گیری: بین دیدگاه دانشجویان پزشکی و اعضای هیئت علمی انطباق و همسانی وجود دارد و بین نظرات دختران و پسران دانشجوی رشته پزشکی تفاوتی وجود ندارد. همچنین دانشجویان از سطح دانش و مهارت‌های تخصصی خود در محیط آموزش بالینی رضایت دارند.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: دانشجویان، اعضای هیات علمی، برنامه درسی، رشته پزشکی عمومی، دوره علوم پایه
متن کامل [PDF 1622 kb]   (3581 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/2/10 | پذیرش: 1390/5/8 | انتشار: 1390/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faraji Armaki A., Bagher Panahi S.. Viewpoint of general medicine students and faculty members about basic sciences curriculum. Educ Strategy Med Sci. 2011; 4 (2) :73-76
URL: http://edcbmj.ir/article-1-132-fa.html

فرجی ارمکی اکبر، باقرپناهی سمانه. دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی رشته پزشکی عمومی درباره برنامه درسی مقطع علوم پایه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (2) :73-76

URL: http://edcbmj.ir/article-1-132-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312