[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 81-74 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل سلسله مراتبی عوامل مؤثر بر دانشگاه گریزی دانشجویان علوم پزشکی با تمرکز بر سیستم دانشگاهی
عباس خاکپور 1، هدایت الله اعتمادی زاده2
1- بخش مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، khakpour@malayeru.ac.ir
2- بخش برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
چکیده:   (5030 مشاهده)
مقدمه: غیبت و تمایل به غیبت از کلاس‌های دانشگاهی، ضمن کاهش اثربخشی درونی و بیرونی نظام دانشگاه، تبعات متعدد فردی- اجتماعی دارد که مطالعه این موضوع را ضروری می‌سازد. با توجه به اینکه رفتار انسانی محصولی چند متغیری است، دلایل متنوع غیبت و گریز از دانشگاه به عنوان یک رفتار انسانی، از زوایای مختلف قابل مطالعه است. برخی از دلایل دانشگاه گریزی ریشه در سیستم آموزشی دارد. هدف این پژوهش، مطالعه نقش متغیرهای سیستم آموزشی بر دانشگاه گریزی (غیبت و تمایل به غیبت) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌باشد.
روش کار: طرح پژوهش از نوع طرح پژوهشی توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌باشد. حجم نمونه پژوهش برای جمع آوری داده‌ها با استفاده از جدول مورگان تعداد 306 نفر محاسبه و به روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب گردیده‌اند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته دانشگاه گریزی و عوامل دانشگاهی مؤثر بر آن می‌باشد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، بین دانشگاه گریزی و متغیرهای ادراک سودمندی محتوا، روش تدریس اساتید، ارزشیابی عادلانه، روابط انسانی در محیط آموزشی، خدمات ستادی و خدمات رفاهی ارائه شده به دانشجویان و دانشگاه گریزی رابطه منفی وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی (گام به گام)، شایستگی اساتید، ارزشیابی عادلانه و خدمات رفاهی پیش بینی کننده معتبری از عدم دانشگاه گریزی بوده و بیش از 18 درصد از واریانس این متغیر را تبیین می‌نمایند.
نتیجه گیری: مطابق با یافته‌های پژوهش، با وجود عوامل متعدد فردی و اجتماعی تأثیر گذار بر دانشگاه گریزی، بخشی از دلائل دانشگاه گریزی، متغیرهای سیستم دانشگاهی (در این پژوهش شایستگی اساتید، ارزشیابی عادلانه و خدمات رفاهی) هستند. لذا مدیران دانشگاهی باید در برنامه ریزی‌ها باید به مسائلی همچون بهسازی اعضای هیات علمی و توسعه کیفیت خدمات رفاهی اقدام نمایند تا سهم سیستم دانشگاهی از دانشگاه گریزی کاسته شود.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه گریزی، عوامل سیستمی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 753 kb]   (2231 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1396/6/11 | پذیرش: 1396/8/10 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Sharmin T, Azim E, Choudhury S, Kamrun S. Reasons of Absenteeism among Undergraduate Medical Students: A Review. Anwer Khan Mod Med Coll J. 2017;8(1):60. [DOI:10.3329/akmmcj.v8i1.31660]
2. Roby DE. Research on school attendance and student achievement: A study of Ohio schools. Educ Res Q. 2004;28(1):3.
3. Boga IJ. The Effects of Truancy on Academic Performance of Secondary school students in Ukum Local Government Area. 2013.
4. Teasley ML. Absenteeism and Truancy: Risk, Protection, and Best Practice Implications for School Social Workers. Childr Sch. 2004;26(2):117-28. [DOI:10.1093/cs/26.2.117]
5. Meece JL, Anderman EM, Anderman LH. Classroom goal structure, student motivation, and academic achievement. Annu Rev Psychol. 2006;57:487-503. [DOI:10.1146/annurev.psych.56.091103.070258] [PMID]
6. Wilken EC. The Effects of Extrinsic Motivation on High School Attendance: Lindenwood University; 2016‏.
7. DeSocio J, VanCura M, Nelson LA, Hewitt G, Kitzman H, Cole R. Engaging Truant Adolescents: Results From a Multifaceted Intervention Pilot. Prev Sch Fail Altern Educ Childr Youth. 2007;51(3):3-9. [DOI:10.3200/PSFL.51.3.3-11]
8. Balfanz R, Chang HNL. Improve attendance: Increase success. Princ Leadersh. 2013;14(3):20-4.
9. Henry KL. Who's skipping school: characteristics of truants in 8th and 10th grade. J Sch Health. 2007;77(1):29-35. [DOI:10.1111/j.1746-1561.2007.00159.x] [PMID]
10. Dalun Z, Katsiyannis A, Barrett DE, Willson V. Truancy Offenders in the Juvenile Justice System. Remed Spec Educ. 2016;28(4):244-56. [DOI:10.1177/07419325070280040401]
11. Gump S. Keep students coming by keeping them interested: motivators for class attendance. Coll Stud J. 2004;38:157-60.
12. St. Clair KL. A case against compulsory class attendance policies in higher education. Innov Hi Educ. 1999;23(3):171-80. [DOI:10.1023/A:1022942400812]
13. Naderi Z, Aein F, Nazari Vanani R. Factors Affecting Classroom Participation; the Viewpoints of Students in ShahreKord University of Medical Sciences in 2013. Iranian J Med Educ. 2014;14(3):189-94.
14. Yasayi S, Davari A, Azizian F, Ghafari Torghi M. Reasons for Students' Absenteeism in Classroom: viewpoints of dental students and faculty members of Yazd School of Medicine. J Med Educ Dev. 2016;10(4):278-85.
15. Karami M, Amanat A, Rasekh Jahromi A, Sotoodeh Jahromi A. The evaluation of effective factors on attendance and non attendance in theoretical classrooms, from the Viewpoints of Medical students of Jahrom University of Medical Sciences. Jahrom Med Sci J. 2013;11(1):7-14.
16. Nazari Vanani R, Aeen F. A Review on Students' Comments Concerning factors affecting Their Absence in the Classroom. 2016;4(1):50-5.
17. Fasihi Harandi T, Azizzadeh Forozi M, Mohammad Alizadeh S, Ghazanfari Moghaddam Z. Effective factors on theoretical class attendance according to nursing and midwifery students' point of view, Kerman Razi School of Nursing and Midwifery. Strides Dev Med Educ. 2008;4(2):100-7.
18. Habibipour R, Seif A. Investigating the reasons of nursing student's absence from class at Islamic Azad university Hamedan branch. Iranian J Nurs Res. 2016;10(4):136-44.
19. Vakili A, Teimouri M, Ghorbani R. Reasons of absence from clinical foundation classes from the viewpoints of medical students of Semnan University of Medical Sciences. Med Educ Dev. 2013;8(1):65-73.
20. Abdelrahman SM, Abdelkader AM. The influencing factors of absenteeism among nursing students. J Nurs Educ Pract. 2017;7(10):64. [DOI:10.5430/jnep.v7n10p64]
21. Eastman G, Cooney SM, O'Connor C, Small SA. Finding effective solutions to truancy. Res Pract Series. 2007;5.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khakpour A, Etemadizadeh H. The Hierarchical Analysis of Factors affecting Medical Student’s Absenteeism, by Focusing on University System. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :74-81
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1323-fa.html

خاکپور عباس، اعتمادی زاده هدایت الله. تحلیل سلسله مراتبی عوامل مؤثر بر دانشگاه گریزی دانشجویان علوم پزشکی با تمرکز بر سیستم دانشگاهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :74-81

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1323-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4660