[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 52-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
مهناز مقدری کوشا 1، فاطمه چراغی2 ، حمیده مظفری3 ، بهزاد ایمنی4 ، بهناز مقدری کوشا5 ، محمد مقدسی امیر6 ، مژگان جوکار7
1- کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، moghadarikoosha@yahoo.com
2- دکترای تخصصی پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، عضو مرکز تحقیقات مراقبت از مادروکودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مربی، کارشناس ارشد هوشبری، گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- استادیار، دکترای تخصصی پرستاری، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
6- دانشجوی دکتری تخصصی آمار زیستی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
7- مربی، کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (5327 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی در سال 1395 انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بود، جامعه پژوهش، دانشجویان ترم 3 تا 8 دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند. 400 دانشجو به روش سرشماری انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد یادگیری خودتنظیمی. مورد ارزیابی قرار گرفتند. معدل کل دانشجویان نیز معیاری جهت ارزیابی وضعیت پیشرفت تحصیلی آنان در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در این مطالعه میانگین معدل آزمودنی‌ها 92/15 و میانگین نمره یادگیری خودتنظیمی آنها 10/77 بود. اکثر آزمودنی‌ها (75/78%) از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی استفاده می‌کردند. طبق مدل رگرسیون خطی ساده، بین میزان بکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سطح معنی داری 5 درصد رابطه آماری معنی داری مشاهده شد (001/0 > P) بطوریکه به ازای افزایش هر واحد نمره در خودتنظیمی، بطور متوسط به میزان 04/0 به معدل دانشجو اضافه می‌شد. طبق آزمون T دو نمونه‌ای مستقل بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر (001/0 > P) و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان متأهل و مجرد تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (044/0 = P). طبق نتایج این مطالعه متغیر یادگیری خودتنظیمی 9 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می‌نماید.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه بکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر است و باعث افزایش پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌شود، لذا توصیه می‌شود استفاده از این راهبردها در برنامه‌های آموزشی دانشجویان گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری خودتنظیمی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 954 kb]   (2226 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/9/12 | پذیرش: 1396/11/11 | انتشار: 1397/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghadri Koosha M, Cheragi F, Mozafari H, Imani B, Moghadari Koosha B, Moghadasi Amir M et al . Relationships between Self-Regulated Learning and Academic Success among Students of Paramedicine Faculty of Hamedan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :45-52
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1410-fa.html

مقدری کوشا مهناز، چراغی فاطمه، مظفری حمیده، ایمنی بهزاد، مقدری کوشا بهناز، مقدسی امیر محمد و همکاران.. بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :45-52

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1410-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645