[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 144-136 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نشانه‌های وسواس فکری-عملی و اهمال‌کاری
بتول احدی 1، فاطمه مرادی2 ، مینا کرمیان2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، bahadi08@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (4324 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با افت عملکرد تحصیلی آنان توأم است. عملکرد تحصیلی مطلوب از جمله شاخص‌های یک دانشگاه و دانشجوی موفق است، لذا بررسی متغیرهای پیش‌بینی‌کننده فرسودگی تحصیلی سزاوار توجه می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش وسواس فکری- عملی و اهمال‌کاری در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بود.
روش کار: پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیش‌بین بود. جامعه آماری، تمامی دانشجویان کارشناسی فنی- مهندسی دانشگاه الزهرا بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 132 دانشجو بود. در این پژوهش، از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (شوفلی و همکاران، 2002)، پرسشنامه تجدید نظر شده وسواس فکری- عملی (فوآ و همکاران، 2002) و مقیاس اهمال‌کاری تاکمن (تاکمن، 1991) استفاده شد. داده‌های به دست آمده به کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اهمال‌کاری و تمامی مؤلفه‌های فرسودگی تحصیلی (خستگی هیجانی، بی‌علاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی) رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد وسواس فکری- عملی، مؤلفه‌های شست و شو، وسواس فکری و خنثی سازی ذهنی با تمامی مؤلفه‌های فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنی داری دارند. درحالی‌که بین مؤلفه‌های وارسی کردن، احتکار و تمامی مؤلفه‌های فرسودگی تحصیلی رابطه معنی داری به دست نیامد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که وسواس فکری- عملی و اهمال‌کاری می‌توانند به طور معنی داری تمامی مؤلفه‌های فرسودگی تحصیلی را پیش بینی کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر برای نخستین بار نقش نشانه‌های وسواس فکری- عملی را در تبیین پدیده فرسودگی تحصیلی نشان داد.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، وسواس فکری- عملی، اهمال­ کاری
متن کامل [PDF 975 kb]   (1352 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/10/17 | پذیرش: 1397/6/12 | انتشار: 1397/8/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahadi B, Moradi F, karamian M. Predicting Academic Burnout based on Obsessive Compulsive symptoms and Procrastination. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :136-144
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1453-fa.html

احدی بتول، مرادی فاطمه، کرمیان مینا. پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نشانه‌های وسواس فکری-عملی و اهمال‌کاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :136-144

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645