[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 62-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه‌های اجتماعی مجازی
قدرت الله خلیفه 1، مریم فلاحی2، شکیلا کاوس زاده3
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، g.khalife@scu.ac.ir
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (4588 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم دبیرستان با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام شده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد؛ جامعه آماری پژوهش، شامل دانش‌آموزان دختر پایه دهم دبیرستان‌های ناحیه 1 شهر اهواز است که جمعاً 140 نفر نفر بودند. براساس جدول مورگان تعداد 100 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های محقق ساخته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی، روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصله از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از فراوانی، میانگین و در سطح آمار استنباطی نیز از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شده است. داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: : بین زمان اختصاص داده شده به شبکه‌های اجتماعی مجازی و روابط اجتماعی دانش‌آموزان رابطه منفی و معناداری وجود داشت (01/0 > P). همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین زمان اختصاص داده شده به شبکه‌های اجتماعی مجازی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه منفی و غیر معناداری وجود دارد (19/0 < P).
نتیجه‌گیری: با توجه به امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی مجازی در اختیار دآنش‌اموزان قرار داده‌اند، علاوه بر برنامه‌ریزی برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی این شبکه‌ها در زمینه روابط اجتماعی دانش‌آموزان می‌توان از امکانات و قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی برای تعمیق یادگیری، افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت کلاسی و فعالیت‌های گروهی دانش آموزان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مجازی، وابستگی، روابط اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموز.
متن کامل [PDF 899 kb]   (1922 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/1/16 | پذیرش: 1397/5/21 | انتشار: 1397/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khalifeh G A. Study the Social Relationships and Academic Achievement of 10th Grade Female Students based on Their Degree of Dependence on Virtual Social Networks. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :53-62
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1528-fa.html

خلیفه قدرت الله، فلاحی مریم، کاوس زاده شکیلا. مطالعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه‌های اجتماعی مجازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :53-62

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1528-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645