1- دانشکاه لرستان 2- دانشگاه فرهنگیان 3- دانشگاه لرستان ، k.alipour370@gmail.com
چکیده: (3363 مشاهده)
مقدمه: کمرویی به عنوان یک پدیدهی پیچیده مرکب از عوامل ذهنی، روانی و اجتماعی تعریف شدهاست که با اضطراب در موقعیتهای اجتماعی یا رفتارهای بین فردی ناشی از نگرانی دربارهی ارزیابی از طرف دیگران مشخص میشود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانشآموزان متوسطه دوم دختر شهر خرم آباد بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 96-1395 در شهر خرمآباد میباشد. که تعداد 40 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه رفتار سکوتکلاسی بهنامفر، ضامنی و عنایتی (1394)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لیری (1983) و مقیاس رفتار کمرویی چیک و ملچیور (1990) جمعآوری شدند. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد اثربخش بود (82/22=F ،001/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان منجر به افزایش مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان شد که برخوردارری از این مهارتها سبب کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی دانشآموزان در موقعیتهای اجتماعی میشود.
Abbasi M, Maleki M, Romanian S, Aalipour K. Investigate the effect of social skills training on reducing classroom silence, fear of negative evaluation and shyness of female students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :306-315 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1585-fa.html
عباسی محمد، ملکی محبوبه، رومانی سعید، عالی پور کبری. تاثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانشآموزان دختر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :306-315