[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 315-306 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش‌آموزان دختر
محمد عباسی1 ، محبوبه ملکی1 ، سعید رومانی2 ، کبری عالی پور 3
1- دانشکاه لرستان
2- دانشگاه فرهنگیان
3- دانشگاه لرستان ، k.alipour370@gmail.com
چکیده:   (3363 مشاهده)
مقدمه: کمرویی به عنوان یک پدیده­ی پیچیده مرکب از عوامل ذهنی، روانی و اجتماعی تعریف شده­است که با اضطراب در موقعیت­­های اجتماعی یا رفتارهای بین فردی ناشی از نگرانی درباره­ی ارزیابی از طرف دیگران مشخص می­شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، اثربخشی  آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان متوسطه دوم دختر شهر خرم آباد بود.
روش: روش­ پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری  شامل کلیه دانش­آموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 96-1395 در شهر خرم‌آباد می‌باشد. که تعداد 40 نفر از دانش­آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه رفتار سکوت­کلاسی بهنام­فر، ضامنی و عنایتی (1394)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لیری  (1983) و مقیاس رفتار کمرویی چیک و ملچیور (1990)  جمع­آوری شدند. جهت تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته­ها: نتایج  پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم­آباد اثربخش بود (82/22=F ،001/0p<).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت­های اجتماعی به دانش­آموزان منجر به افزایش مهارت­های اجتماعی در دانش­آموزان شد که برخوردارری از این مهارت­ها سبب کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی دانش­آموزان در موقعیت­های اجتماعی می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی، کمرویی
متن کامل [PDF 420 kb]   (1906 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/2/29 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Maleki M, Romanian S, Aalipour K. Investigate the effect of social skills training on reducing classroom silence, fear of negative evaluation and shyness of female students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :306-315
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1585-fa.html

عباسی محمد، ملکی محبوبه، رومانی سعید، عالی پور کبری. تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش‌آموزان دختر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :306-315

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1585-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660