[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
عادت ها و مهارت های مطالعه میان دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل
موسی یمین فیروز1 ، محمد هادی یداله پور 2، سمیه اسبکیان3
1- گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
2- گروه معارف و الهیات اسلامی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، baghekhial@gmail.com
3- کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (3892 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل تاثیرگذار بر بهبود و توسعه عملکرد تحصیلی دانشجویان عادت­ ها و مهارت­ های مطالعه آنان است. هدف از این تحقیق تعیین عادت ­ها و مهارت ­های مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.
روش: تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بود که به صورت مقطعی در بین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال­ تحصیلی 1395-1396 انجام شد. 226 دانشجو به صورت تصادفی ساده از بین دانشکده­ های مختلف انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه عادت­ های مطالعه (PSSHI) استفاده شد. در بخش آماری نیز از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته ­ها: عادت و مهارت مطالعه دانشجویان در حد متوسط و نسبتاً مطلوبی قرار داشت (62/83=M). دانشجویان از لحاظ سال تحصیلی(p=.026) ، معدل آخرین ترم تحصیلی گذرانده­شده (p=.002) و دانشکده محل تحصیل (p=.001) و مقطع تحصیلی (p=.001) دارای تفاوت معنی­ دار در عادات و مهارت ­های مطالعه بوده ­اند .
نتیجه­ گیری: نمره کل عادت مطالعه در بین دانشجویان علوم پزشکی بابل در حد متوسط و نسبتاً مطلوب قرار دارد؛ اما تا رسیدن به وضعیت خوب و ایده آل فاصله وجود دارد. بنابراین باید راهکارهای مناسبی برای ترغیب و تشویق دانشجویان به مطالعه بیشتر و ایجاد عادت­ های مناسب مطالعه در آنان  ارائه کرد.
واژه‌های کلیدی: عادت های مطالعه، مهارت های خواندن، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی بابل
متن کامل [PDF 293 kb]   (1685 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/5/15 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaminfirooz M, Yadollahpour M H, Esbakian S. Reading Habits and Skills among Students: a Case Study of Babol University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :1-8
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1683-fa.html

یمین فیروز موسی، یداله پور محمد هادی، اسبکیان سمیه. عادت ها و مهارت های مطالعه میان دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :1-8

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1683-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660