1- علوم پزشکی تبریز 2- علوم پزشکس تبریز ، bafandehzendeh@gmail.com
چکیده: (3307 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی، بخش اعظم آموزشهای پرستاری را شکل میدهد و داشتن صلاحیت بالینی مدرسین، عامل مهم در انتقال دانش، مهارت و نگرش به دانشجویان است. تنوع سطوح مربیان و نبود روش آموزشی بالینی یکسان باعث شده هر مربی بر اساس توانمندی خود عمل کند لذا بررسی صلاحیت بالینی مدرسین ضروری به نظر میرسد. روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 165 دانشجوی پرستاری و اتاق عمل انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای دوبخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و ویژگیهای صلاحیت بالینی بود که در پنج حیطه شامل ویژگیهای فردی، روابط بین فردی، مهارتهای آموزشی، ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی طراحیشده بود. دامنه امتیاز از صفرتا شش بود و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارspas استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سنی دانشجویان 5.9±21 بود. میانگین کل نمره کسبشده برای صلاحیت بالینی اساتید دکتری پرستاری (1.1± 5.1) ، دانشجویان دکتری (1.1± 4.7)، مربیان (1.2± 4.48) و همکار بیمارستانی (1.3± 4.41) بود. و64.5 % از دانشجویان داشتن مدرس بالینی در سطح دکتری را ترجیح میدهند. در حیطه صلاحیت بالینی بیشترین امتیاز مربوط به ویژگیهای فردی و کمترین امتیاز در نحوه ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی بود. نتیجهگیری: اساتید دکتری پرستاری از نظر دانشجویان نسبت به بقیه مدرسان از صلاحیت بالینی بهتری برخوردار هستند و افزایش مدرسان دکتری مستقر در بالین میتواند در بهبود آموزش بالینی مؤثر باشد. همچنین برنامهریزی در مورد نحوه ارزشیابی بالینی یکسان و افزایش قدرت مدیریتی، باعث ارتقای صلاحیت بالینی مدرسین می شود.
dehghannejad J, lotfy M, valizadeh S, dadashzadeh A, bafandeh zendeh M. Evaluating clinical competency of nursing instructors of different levels from students’ point of view. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (2) :90-96 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1726-fa.html
دهقان نژاد جواد، لطفی مژگان، ولیزاده سوسن، داداش زاده عباس، بافنده زنده مصطفی. بررسی صلاحیت بالینی مدرسین سطوح مختلف پرستاری از دیدگاه دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (2) :90-96