[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 15-8 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی بر بهبود روابط بین فردی دانش‌آموزان
رامین حبیبی کلیبر 1، ابوالفضل فرید2 ، جواد مصرآبادی2 ، جعفر بهادری خسروشاهی3
1- دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، ramin45@yahoo.com
2- دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (5821 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی بر بهبود روابط بین‌فردی در دانش‌آموزان بود.
روش کار: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر کلیبر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از این جامعه، تعداد 44 دانش‌آموز در دو گروه آزمایش (22 دانش‌آموز) و کنترل (22 دانش‌آموز) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابتدا از بین مدارس شهر کلیبر تعداد یک مدرسه متوسطه به صورت تصادفی انتخاب شد. در مرحله بعد از آن مدرسه، دو کلاس دوره دوم متوسطه به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به این صورت که ابتدا پرسشنامه روابط بین‌فردی به عنوان پیش‌آزمون استفاده شد و بعد برای گروه آزمایشی مهارت‌های اجتماعی و هیجانی آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. بعد از اجرای آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی دوباره پرسشنامه روابط بین‌فردی بر روی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از پرسشنامه دشواری در روابط بین‌فردی و بسته آموزشی مهارت‌های اجتماعی و هیجانی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی، بر روابط بین‌فردی دانش‌آموزان تأثیر دارد و باعث کاهش مشکلات بین‌فردی در دانش‌آموزان می‌گردد.
نتیجه‌گیری: بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی بر کاهش مشکلات بین‌فردی در دانش‌آموزان پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: روابط بین‌فردی، مهارت‌های اجتماعی و هیجانی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1151 kb]   (1851 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1397/6/24 | پذیرش: 1397/10/1 | انتشار: 1398/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi-Kaleybar R, Farid A, Mesrabadi J, Bahadorikhosroshi J. The Effectiveness of training Social and Emotional Skills on Improving Interpersonal Relationships among Students. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :8-15
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1733-fa.html

حبیبی کلیبر رامین، فرید ابوالفضل، مصرآبادی جواد، بهادری خسروشاهی جعفر. اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی بر بهبود روابط بین فردی دانش‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :8-15

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1733-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645