مقدمه: آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران میباشد. موانع زیادی در آموزش به بیمار و عوامل مدیریتی در اجرای آن وجود دارد. بررسی تاثیر آموزش، جزو موارد مهم فرآیند آموزش به بیمار محسوب میگردد که نیاز به برنامهریزی خاص و کنترل و ارزیابیهای مکرر دارد. مطالعه موانع آموزش به بیمار از دیـد بیمـاران بـستری و پرستاران شاغل و تاکید بر امر آموزش به بیمار و اثربخشی آموزشهای ارائهشده به بیماران ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران بستری و تعیین اولویتبندی این عوامل طراحی شد. روشها: این مطالعه از نوع کاربردی است و بصورت مقطعی در بازه زمانی شهریور تا بهمن ۱۳۹۶ در بیمارستان بقیهالله(عج) اجرا شدهاست. با توجه به محدود بودن جامعه هدف، ۱۶۸ نمونه برای این مطالعه تعیین شد که بصورت نمونهگیری تصادفی وارد مطالعه شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران و پرسشنامه چک لیست ارزشیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار و مددجو میباشد. رگرسیون Backward در این تحقیق برای تعیین عوامل موثر بر اثربخشی آموزش استفادهشد.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان داد که هر دو روش کار-محور با سطح معنی داری (۰۱/۰> p) از روش سنتی دستوری-ترجمه بهتر نتیجه داده اند. در مقایسه دو روش کار-محور با یکدیگر، روش تعاملی-مشارکتی از روش معمولی در ارتباط با خودکارآمدی بهتر عمل کرد (۰۱/۰> p) ولی در مورد مانع نگرشی، علیرغم اختلاف ۵ نمره¬ای در میانگین دو گروه به نفع روش تعاملی-مشارکتی در دادن نگرش مثبت، به لحاظ آماری تفاوت معنی¬داری مشاهده نشد (۲۶۶/۰ > p). نتیجهگیری: این مطالعه بر روی ۱۶۸ نفر اجرا شد. ۷۹ نفر مرد (۴۷٪) و ۸۹ نفر زن (۵۳٪) هستند. ۴۱.۷٪ از شرکت کنندگان کمتر از ۴۰ سال سن و مدرک تحصیلی ۶۹٪ از شرکتکنندگان نیز لیسانس است. نتایج نشانداد که تمامی سازهها بر روی نمره ارزیابی اثر معنیدار (05/0>P) آماری نشاندادند.
Bayazian Sarkandi N, Rezghi Shirsavar H. Study and Prioritization of the Effectiveness of Patients Training During Hospitalization, Descriptive study: Baqiyatallah Hospital in 2017. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :187-192 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1743-fa.html
بیاضیان نرگس، رزقی شیرسوار هادی. بررسی و اولویت بندی اثربخشی آموزش بیماران حین بستری-مطالعه توصیفی : بیمارستان بقیهاللهالاعظم(عج) در سال ۱۳۹۶. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :187-192