[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 21-15 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری/یاددهی
فاطمه ماستری فراهانی1 ، علی رضایی شریف2 ، حسین استاد حسنلو 3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی ومشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، hasanlo@ut.ac.ir
چکیده:   (25595 مشاهده)

  اهداف : شناخت و درک موانع و مشکلات تغییر نظام آموزشی الزامی است. توسعه فناوری اطلاعات نیازمند به همکاری همه بخش‌های آموزش و پرورش است، اما حوزه معلمان و برنامه‌ریزی نیروی انسانی، اساسی­ترین نقش را در این امر برعهده دارد. این مطالعه با هدف بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری- یاددهی از دیدگاه معلمان انجام شد.

  روش‌ها: این مطالعه غیرآزمایشی و از نوع زمینه‌­یابی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را تمامی معلمان زن مقطع متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی- طبقه‌ای تعداد 280 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش­نامه اسکندری استفاده شد و داده­ها با استفاده از آزمون‌های آماری T تک گروهی، T مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه به‌کمک نرم­افزار SPSS 15 تحلیل شد.

  یافته‌ها: مهم‌ترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از نظر معلمان، موانع مرتبط با مسایل آموزشی بود. همچنین بین رشته تحصیلی، سابقه خدمت آموزشی، سطوح تحصیلی و سطوح سنی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنی‌داری وجود داشت (01/0=p ).

  نتیجه‌گیری: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در وزارت آموزش و پرورش باید در اولویت قرار بگیرد و نیروی متخصص در این زمینه باید تربیت شود. همچنین معلمان باید در این زمینه مورد آموزش قرار بگیرند و درخصوص نهادینه‌‌کردن استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی روشن و اطلاع‌رسانی به‌موقع صورت گیرد.

واژه‌های کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیند یاددهی- یادگیری، مشکلات آموزشی، مشکلات ساختاری
متن کامل [PDF 274 kb]   (10045 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/5/27 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mastari Farahani F., Rezaei Sharif A., Ostadhasanloo H.. Obstacles of using information and communication technology in learning-teaching process. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :15-21
URL: http://edcbmj.ir/article-1-176-fa.html

ماستری فراهانی فاطمه، رضایی شریف علی، استاد حسنلو حسین. موانع به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری/یاددهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :15-21

URL: http://edcbmj.ir/article-1-176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645