1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، mahdavisereshtr@gmail.com 2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده: (3233 مشاهده)
مقدمه:هوش هیجانی مجموعه توانایی هایی است که قابلیت کلی فرد را در پاسخ به نیازهای محیطی و تنش تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به اینکه مطالعات اندکی در خصوص هوش هیجانی و رابطه ان با تنش صورت گرفته لذا این مطالعه با هدف بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با استرس دانشجویان پرستاری در محیط بالین صورت گرفته است. روشها:این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 350 نفراز دانشجویان پرستاری که در زمان مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به تحصیل بودند انجام گرفت. برای جمع آوری داده ها ازمشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه هوش هیجانی Sibria shiring و پرسشنامه تنش دانشجویان پرستاری در بالین کوهن استفاده گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSS نسخه21 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها: طبق نتایج، میانگین سنی دانشجویان در محدوده 83/2 ± 47/22 بود. میانگین و انحراف معیار هوش هیجانی45/9 ± 73/105 و میانگین و انحراف معیار تنش دانشجویان 08/13 ± 70/47 بود. ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی و تنش در دانشجویان پرستاری ارتباط آماری معکوس و معنی داری را نشان داد(05/0>P). نتیجهگیری: دانشجویان از سطح بالایی از هوش هیجانی برخوردار بودند و از نظر تنش نیز حد متوسطی را تجربه می کردند. همچنین بین هوش هیجانی و تنش در دانشجویان پرستاری ارتباط آماری معکوس و معنی داری وجود داشت که نشان دهنده این است که با افزایش هوش هیجانی در دانشجویان تنش در محیط بالین آنها کمتر می گردد.
Mahdaviseresht R, parvan K, olyapur M, ebrahimi H. Evaluating the Relationship between Emotional Intelligence and Nursing Student’s Tension in Clinical Setting of Teaching and Treatment Centers of Tabriz. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :162-171 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1805-fa.html
مهدوی سرشت رقیه، پرون کبری، علیاپور معصومه، ابراهیمی حسین. هوش هیجانی و ارتباط آن با تنش دانشجویان پرستاری در محیط بالینی مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :162-171