[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 171-162 برگشت به فهرست نسخه ها
هوش هیجانی و ارتباط آن با تنش دانشجویان پرستاری در محیط بالینی مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز
رقیه مهدوی سرشت 1، کبری پرون2 ، معصومه علیاپور2 ، حسین ابراهیمی2
1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، mahdavisereshtr@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (3233 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی مجموعه­ توانایی هایی است که قابلیت کلی فرد را در پاسخ به نیازهای محیطی و تنش تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به اینکه مطالعات اندکی در خصوص هوش هیجانی و رابطه ان با تنش صورت گرفته لذا این مطالعه با هدف بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با استرس دانشجویان پرستاری در محیط بالین صورت گرفته است.
روشها: این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 350 نفراز دانشجویان پرستاری که در زمان مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به تحصیل بودند انجام گرفت. برای جمع آوری داده ها ازمشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه هوش هیجانی Sibria shiring و پرسشنامه تنش دانشجویان پرستاری در بالین کوهن استفاده گردید. داده­ها پس از جمع­آوری با استفاده از آزمون­های آماری توصیفی و تحلیلی در  نرم­افزار SPSS نسخه21 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌ها: طبق نتایج، میانگین سنی دانشجویان در محدوده  83/2 ± 47/22 بود. میانگین و انحراف معیار هوش هیجانی45/9 ±  73/105 و میانگین و انحراف معیار تنش دانشجویان  08/13 ±  70/47  بود. ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی و تنش در دانشجویان پرستاری ارتباط آماری معکوس و معنی داری را نشان داد(05/0>P).
نتیجه‌گیری: دانشجویان از سطح بالایی از هوش هیجانی برخوردار بودند و از نظر تنش نیز حد متوسطی را تجربه می کردند. همچنین بین هوش هیجانی و تنش در دانشجویان پرستاری ارتباط آماری معکوس و معنی داری وجود داشت  که نشان دهنده این  است که  با افزایش هوش هیجانی در دانشجویان تنش در محیط بالین آنها کمتر می گردد.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: هوش هیجانی، تنش، دانشجویان پرستاری، محیط بالینی
متن کامل [PDF 594 kb]   (1487 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1397/11/23 | انتشار: 1399/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdaviseresht R, parvan K, olyapur M, ebrahimi H. Evaluating the Relationship between Emotional Intelligence and Nursing Student’s Tension in Clinical Setting of Teaching and Treatment Centers of Tabriz. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :162-171
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1805-fa.html

مهدوی سرشت رقیه، پرون کبری، علیاپور معصومه، ابراهیمی حسین. هوش هیجانی و ارتباط آن با تنش دانشجویان پرستاری در محیط بالینی مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :162-171

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1805-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660