1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان 2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، sy.sheikhalizadeh@gmail.com
چکیده: (3356 مشاهده)
مقدمه: هوش اجتماعی و تابآوری از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانشآموزان به شمار می روند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش اجتماعی و تابآوری در احتمال خودکشی دانشآموزان انجام شد. روشها:روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهر در سال تحصیلی 1397-1396 بود که 337 نفر از آن¬ها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس خود تابآوری کلاهنن (1996) و مقیاس احتمال خودکشی کال و گیل (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss22 و روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام) استفاده گردید. یافتهها:نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی و تابآوری با احتمال خودکشی رابطه منفی معنادار وجود دارد (01/0P<). همچنین هوش اجتماعی و تابآوری توانستند بهطور معناداری احتمال خودکشی دانشآموزان را پیشبینی کنند. نتیجهگیری:نتایج این پژوهش نشان داد که هوش اجتماعی و تابآوری نقش مهمی در کاهش احتمال خودکشی دانشآموزان دارند؛ بنابراین، در هرگونه برنامهریزی برای پیشگیری و کاهش خودکشی دانشآموزان، باید به هوش اجتماعی و تابآوری توجه ویژهای شود.
ShahbaziyanKhonig A, Hasani O, Sheikhalizadeh S. The Role of Social Intelligence and Resilience in the Suicide Probability of Students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :463-470 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1808-fa.html
شهبازیان خونیق1 آرش، حسنی امید، شیخعلی زاده سیاوش. نقش هوش اجتماعی و تابآوری در احتمال خودکشی دانش آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :463-470