1- ، s.r.nikou@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
چکیده: (2651 مشاهده)
مقدمه:امروزه رضایت از زندگی یادگیرندگان و شناسایی عوامل مرتبط با آن در کانون توجه مطالعات مرتبط با آموزش و پرورش مثبت گرا قرار دارد.به دلیل اهمیت پیشبینیکنندههای رضایت،پژوهش حاضر بررسی رابطهی تمایزیافتگی خود و هوش موفق با رضایت از زندگی یادگیرندگان را مورد بررسی قرار داده است. روشها:روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ارومیه بودکه 1800 نفر بودند و 318 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای مطابق جدول مورگان انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رضایت از زندگی داینر و همکاران، تمایزیافتگی خود اسکورون و اشمیت و هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی و رگرسیون همزمان بهره گرفته شد. یافتهها:خردهمقیاسهای واکنشپذیری عاطفی و گسلش عاطفی به ترتیب با ضرایب همبستگی 370/0- و 310/0- با رضایت از زندگی رابطه معکوس دارند. ضریب همبستگی بین خردهمقیاسهای هوش موفق شامل هوش تحلیلی، هوش خلاق و هوش عملی با رضایت از زندگی به ترتیب برابر 418/0، 561/0 و 483/0 بوده که نشانگر وجود رابطهی مثبت با رضایت از زندگی میباشند. نتیجهگیری:یافتهها نشان داد که مؤلفههای تمایزیافتگی خود و خردهمقیاسهای هوش موفق توان پیشبینیکنندگی معنادار رضایت از زندگی را دارا هستند.
roshan zamir nikou S, azad abdollah pour M. Investigate the relationship between successful intelligence and differentiation of self with life satisfaction. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :28-37 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1820-fa.html
روشن ضمیر نیکو سپیده، آزاد عبدالله پور محمد. رابطهی هوش موفق و تمایزیافتگی خود با رضایت از زندگی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :28-37