1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران 2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mohamade@modares.ac.ir
چکیده: (21961 مشاهده)
اهداف: مربیان بالینی برای انجام موثر نقش خود نیازمند صلاحیت و شایستگی لازم هستند. این شایستگی تحت تاثیر عوامل گوناگون برونفردی قرار میگیرد و بیشتر مطالعات انجامشده در پرستاری، ویژگیهای عوامل فردی را گزارش نمودهاند و خیلی ناچیز به عوامل سازمانی توجه کردند. در عین حال بررسی درک و تجارب ذینفعان و افرادی که بهطور فعال درگیر با این مساله هستند، در شناخت این عوامل از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی انجام شد.
روشها: این پژوهش مطالعهای کیفی است که بهروش تحلیل محتوی در دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1388 با انجام مصاحبه بدون ساختار با 12 دانشجوی پرستاری و 10 مربی بالینی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه بدون ساختار و یادداشتهای عرصه جمعآوری شد و به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: 108 کد اولیه در 25 کد مفهومی قرار گرفت که در مجموع در 7 طبقه و 3 درونمایه تقسیم شد. درونمایههای اصلی "برانگیزانندهبودن محیط یادگیری" (2 طبقه)، "پرسشگری دانشجویان" (2 طبقه) و "ناکارآمدی مدیریت آموزشی" (3 طبقه) بودند.
نتیجهگیری: شایستگی مدرسان بالینی پرستاری ضمن نیاز به ویژگیهای درونفردی مدرس تحت تاثیر عوامل برونفردی و سازمانی مثل ویژگیهای محیط یادگیری، خصوصیات دانشجویان و کارآمدی مدیریت آموزشی موسسه قرار دارد. لذا لازم است تا ضمن پیادهکردن سیستم شایستهمحور برای گزینش و ارزشیابی مدرسان بالینی، مجموعه عوامل فوق هم درنظر گرفته شود.
Nazari R., Mohammadi E.. Effective organizational factors on a clinical teacher competency a qualitative research. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :165-170 URL: http://edcbmj.ir/article-1-183-fa.html
نظری رقیه، محمدی عیسی. عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی؛ مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :165-170