[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 170-165 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی؛ مطالعه کیفی
رقیه نظری1 ، عیسی محمدی 2
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mohamade@modares.ac.ir
چکیده:   (21961 مشاهده)

  اهداف: مربیان بالینی برای انجام موثر نقش خود نیازمند صلاحیت و شایستگی لازم هستند. این شایستگی تحت تاثیر عوامل گوناگون برون‌فردی قرار می‌گیرد و بیشتر مطالعات انجام‌شده در پرستاری، ویژگی‌های عوامل فردی را گزارش نموده‌اند و خیلی ناچیز به عوامل سازمانی توجه کردند. در عین حال بررسی درک و تجارب ذینفعان و افرادی که به‌طور فعال درگیر با این مساله هستند، در شناخت این عوامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی انجام شد.

  روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای کیفی است که به‌روش تحلیل محتوی در دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1388 با انجام مصاحبه بدون ساختار با 12 دانشجوی پرستاری و 10 مربی بالینی انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه بدون ساختار و یادداشت‌های عرصه جمع‌آوری شد و به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی مورد بررسی قرار گرفت.

  یافته‌ها: 108 کد اولیه در 25 کد مفهومی قرار گرفت که در مجموع در 7 طبقه و 3 درون‌مایه تقسیم شد. درون‌مایه‌های اصلی "برانگیزاننده‌بودن محیط یادگیری" (2 طبقه)، "پرسشگری دانشجویان" (2 طبقه) و "ناکارآمدی مدیریت آموزشی" (3 طبقه) بودند.

  نتیجه‌گیری: شایستگی مدرسان بالینی پرستاری ضمن نیاز به ویژگی‌های درون‌فردی مدرس تحت تاثیر عوامل برون‌فردی و سازمانی مثل ویژگی‌های محیط یادگیری، خصوصیات دانشجویان و کارآمدی مدیریت آموزشی موسسه قرار دارد. لذا لازم است تا ضمن پیاده‌کردن سیستم شایسته‌محور برای گزینش و ارزشیابی مدرسان بالینی، مجموعه عوامل فوق هم درنظر گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، مدرس بالینی، شایستگی
متن کامل [PDF 216 kb]   (5338 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/6/15 | پذیرش: 1390/9/20 | انتشار: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari R., Mohammadi E.. Effective organizational factors on a clinical teacher competency a qualitative research. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :165-170
URL: http://edcbmj.ir/article-1-183-fa.html

نظری رقیه، محمدی عیسی. عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی؛ مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :165-170

URL: http://edcbmj.ir/article-1-183-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645