اهداف: از آنجا که برگزاری دورههای آموزش حین خدمت برای تمامی پرستاران که بیشترین کارکنان بیمارستانی را تشکیل میدهند و بیشترین زمان مراقبت از بیمار را بر عهده دارند، ضرورت دارد، سنجش موثربودن این دورهها نیازمند ابزارهای مناسب است. با توجه به کاربرد ابزارهای مختلف در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی در سال 1387 روی 276 نفر از پرستاران شاغل در سه بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران که بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت حاوی 34 سئوال بود که پس از تعیین ویژگیهای روانسنجی آن شامل اعتبار و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی بهکمک نرمافزار آمار SPSS 18 تحلیل شد.
یافتهها: پنج عبارت از 34 عبارت پرسشنامه اولیه پس از طی فرآیند اعتبار صوری و محتوا حذف شده و برخی از عبارات نیز ویرایش شدند. تحلیل عاملی اکتشافی روی 29 عبارت باقیمانده پرسشنامه انجام شد که آزمون KMO برابر با 75/0 بهدست آمد و آزمون کرویت بارتلت نیز از نظر آماری معنیدار بود (001/0 p< ، 406= df ، 442/1694=2 X ).
نتیجهگیری: ابزار اندازهگیری مورد مطالعه با 29 عبارت در مقیاس پنجدرجهای لیکرت از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است. این پرسشنامه ابزار مناسبی برای اندازهگیری چهار بعد مهم آموزش حین خدمت است.
Amerioun A., Ebadi A., Sanaienasab H.. Validity of “motivational factors of nurses’ participation in continuing education programs” questionnaire. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :113-117 URL: http://edcbmj.ir/article-1-185-fa.html
عامریون احمد، عبادی عباس، سنائی نسب هرمز. اعتباریابی پرسشنامه . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :113-117