[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 117-113 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی پرسش‌نامه
احمد عامریون ، عباس عبادی 1، هرمز سنائی نسب
1- ، ebadi1347@yahoo.com
چکیده:   (20795 مشاهده)

  چکیده

  اهداف: از آنجا ‌که برگزاری دوره‌های آموزش حین خدمت برای تمامی پرستاران که بیشترین کارکنان بیمارستانی را تشکیل می‌دهند و بیشترین زمان مراقبت از بیمار را بر عهده دارند، ضرورت دارد، سنجش موثربودن این دوره‌ها نیازمند ابزارهای مناسب است. با توجه به کاربرد ابزارهای مختلف در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسش‌نامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت انجام شد.

  روش‌ها: این مطالعه توصیفی در سال 1387 روی 276 نفر از پرستاران شاغل در سه بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران که به‌روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. روش جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت حاوی 34 سئوال بود که پس از تعیین ویژگی­های روان­سنجی آن شامل اعتبار و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده ­ ها با استفاده از روش­های آماری توصیفی و استنباطی به‌کمک نرم­افزار آمار SPSS 18 تحلیل شد.

  یافته‌ها: پنج عبارت از 34 عبارت پرسش‌نامه اولیه پس از طی فرآیند اعتبار صوری و محتوا حذف شده و برخی از عبارات نیز ویرایش شدند. تحلیل عاملی اکتشافی روی 29 عبارت باقی‌مانده پرسش‌نامه انجام شد که آزمون KMO برابر با 75/0 به‌دست آمد و آزمون کرویت بارتلت نیز از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0 p< ، 406= df ، 442/1694=2 X ).

نتیجه‌گیری: ابزار اندازه­گیری مورد مطالعه با 29 عبارت در مقیاس پنج‌درجه‌ای لیکرت از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است. این پرسش‌نامه ابزار مناسبی برای اندازه‌گیری چهار بعد مهم آموزش حین خدمت است.
واژه‌های کلیدی: اعتباریابی، عوامل انگیزشی، پرستاران، آموزش مداوم
متن کامل [PDF 196 kb]   (3635 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/6/22 | پذیرش: 1391/3/6 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amerioun A., Ebadi A., Sanaienasab H.. Validity of “motivational factors of nurses’ participation in continuing education programs” questionnaire. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :113-117
URL: http://edcbmj.ir/article-1-185-fa.html

عامریون احمد، عبادی عباس، سنائی نسب هرمز. اعتباریابی پرسش‌نامه . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :113-117

URL: http://edcbmj.ir/article-1-185-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645