[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 170-162 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه‌ای درک از توانایی حل‌مسئله دانش آموزان در رابطه بین مهارت کنترل خشم و سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده
بهزاد آذرنیوشان ، حبیب الله نادری 1، عسکری اصغری گنجی ، علی اصغر شجاعی
1- ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (939 مشاهده)
چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین سبک‌های فرزند پروری ادراک شده و مهارت کنترل خشم با نقش واسطه ای درک از توانایی حل‌مسئله در دانش آموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستان های شهرستان بابلسر تشکیل دادند. در این پژوهش، تعداد 395 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل، پرسشنامه درک از توانایی حل‌مسئله، سبک‌های فرزندپروری ادراک شده ، مهارت کنترل خشم بودند. برای تحلیل نتایج از روش مدل یابی معادلات ساختاری  (SEM)و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد، سبک فرزندپروری ادراک شده( مقتدرانه، مستبدانه و بی اعتنا) با میانجی گری درک از توانایی حل‌مسئله قادر است در قالب روابط ساختاری مهارت کنترل خشم را به طور معنی داری تبیین کنند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت سبک‌های فرزند پروری ادراک شده در توانایی حل‌مسئله و مهارت کنترل خشم تاکید می نماید، به نحوی که مهارت کنترل خشم می تواند بازتابی از سبک‌ فرزند پروری مقتدرانه و توانایی حل‌مسئله بالا باشد.

 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: درک از توانایی حل‌مسئله، مهارت کنترل خشم، سبک‌های فرزند پروری ادراک شده
متن کامل [PDF 488 kb]   (1043 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/10/23 | پذیرش: 1398/3/25 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azarnoshan B, naderi H, asghari A, shojaei A. The Mediatory Role of The perceived problem solving ability in the relationship between Control of Anger and Perceived Parenting Styles. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :162-170
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1903-fa.html

آذرنیوشان بهزاد، نادری حبیب الله، اصغری گنجی عسکری، شجاعی علی اصغر. نقش واسطه‌ای درک از توانایی حل‌مسئله دانش آموزان در رابطه بین مهارت کنترل خشم و سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :162-170

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1903-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660