چکیده: مقدمه: هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین سبکهای فرزند پروری ادراک شده و مهارت کنترل خشم با نقش واسطه ای درک از توانایی حلمسئله در دانش آموزان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستان های شهرستان بابلسر تشکیل دادند. در این پژوهش، تعداد 395 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل، پرسشنامه درک از توانایی حلمسئله، سبکهای فرزندپروری ادراک شده ، مهارت کنترل خشم بودند. برای تحلیل نتایج از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM)و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد، سبک فرزندپروری ادراک شده( مقتدرانه، مستبدانه و بی اعتنا) با میانجی گری درک از توانایی حلمسئله قادر است در قالب روابط ساختاری مهارت کنترل خشم را به طور معنی داری تبیین کنند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت سبکهای فرزند پروری ادراک شده در توانایی حلمسئله و مهارت کنترل خشم تاکید می نماید، به نحوی که مهارت کنترل خشم می تواند بازتابی از سبک فرزند پروری مقتدرانه و توانایی حلمسئله بالا باشد.
azarnoshan B, naderi H, asghari A, shojaei A. The Mediatory Role of The perceived problem solving ability in the relationship between Control of Anger and Perceived Parenting Styles. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :162-170 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1903-fa.html
آذرنیوشان بهزاد، نادری حبیب الله، اصغری گنجی عسکری، شجاعی علی اصغر. نقش واسطهای درک از توانایی حلمسئله دانش آموزان در رابطه بین مهارت کنترل خشم و سبکهای فرزندپروری ادراکشده. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :162-170