[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 22-12 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌های روانشناختی( استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک‌های حل مسئله در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج
زینب میهن دوست1 ، شهرام مامی2 ، فهیمه یارویسی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ، xozns2006@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
چکیده:   (3478 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه ­های روانشناختی (استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک­ های حل مسئله در دانش ­آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج انجام گرفت.
روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 97-96 بود.  براساس جامعه آماری و هدف پژوهش با توجه به مقایسه­ ای بودن آن، تعداد 40 نفر از دانش ­آموز دختر مقطع متوسطه اول، پس از انجام مرحله غربالگری انتخاب گردید. برای انتخاب نمونه از روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای استفاده شد. در پژوهش حاضر برای اجرای پژوهش از روش میدانی(انجام درمان بر روی گروه ­های درمانی) و برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه ­های سیاهه افسردگی بک، سیاهه اضطراب بک، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه سبک­های حل مسئله ابزارهای خودگزارشی استفاده شد. داده­ های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافته­ های حاصل از این پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه ­های روانشناختی (استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک ­های حل مسئله تاثیر معنی­ داری داشته است (001/>p).
نتیجه گیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در تغییر سطح مؤلفه ­های روانشناختی (استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک ­های حل مسئله در دانش ­آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج بود. 
 
واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، مؤلفه های روانشناختی، سبک های حل مسئله، دانش آموز.
متن کامل [PDF 586 kb]   (1345 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/10/30 | پذیرش: 1397/11/27 | انتشار: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MIHANDOST Z, mami S, yarvaisi F. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Education on Psychological Components (Stress, Anxiety, Depression) and Problem Solving Styles in First Secondary School Students in Sanandaj. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (1) :12-22
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1914-fa.html

میهن دوست زینب، مامی شهرام، یارویسی فهیمه. اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌های روانشناختی( استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک‌های حل مسئله در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (1) :12-22

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1914-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710