1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، ebiabangard@yahoo.com
چکیده: (5067 مشاهده)
مقدمه: موفقیت در یادگیری و تحصیل تحت تأثیر محیط یادگیری است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ششم ابتدایی انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع طرحهای همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار AMOS و SPSS مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر میاندوآب و حجم نمونه 365 دانشآموز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل میداد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس، معلم- تنظیمی تحصیلی، خودتنظیمی در یادگیری و از معدل نوبت اول برای عملکرد تحصیلی استفاده شد. یافتهها: تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد تحصیلی بهطور مستقیم از ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی و بهطور غیرمستقیم از طریق میانجیگری یادگیری خودتنظیمی تأثیر میپذیرد. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی با دادهها برازش مناسبی دارد و شاخصهای برازش مدل در تمامی مسیرهای مدل در دامنه معنیداری قرار گرفتند. نتیجهگیری: فراهم کردن محیط مناسب آموزشی و بهکارگیری مهارت معلم- تنظیمی تحصیلی برای حمایت از خودتنظیمی یادگیری میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک نماید.
Talaei K, Sadipour E, Asadzadeh H, Ebrahimi Qavam S. The Relationships between Perception of Classroom Environment and Academic Teacher-Regulation with Academic Performance through Self-Regulation Learning. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (4) :95-106 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1952-fa.html
طلائی خداکرم، سعدی پور اسماعیل، اسد زاده حسن، ابراهیمی قوام صغری. روابط ادراک از محیط کلاس درس و معلم-تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق خودتنظیمی یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (4) :95-106