1- مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان 2- ، farazradmand@yahoo.com
چکیده: (2591 مشاهده)
مقدمه:آموزش به عنوان اولین گام در فعالیتهای بشری محسوب میشود. حضور دانشجویان در کلاس های نظری نقش موثری در یادگیری و آینده شغلی آنها دارد. بنابراین، در این مطالعه به بررسی علل عدم حضور دانشجویان در کلاسهای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از منظر دانشجویان پرداختیم. روشها:این مطالعه توصیفی-مقطعی، در بین 277 دانشجوی مقطع دکتری حرفهای (دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی) در مقطع علوم پایه در سال 1397 دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از پرسشنامه 26 سوالی ( 5 گزینه ای با نمره گذاری از 1 تا5 در چهار حیطه)انجام گرفت. در پایان دادهها آنالیز توصیفی شد. یافتهها: طبق میانگین نمرات حاصل از منظر دانشجویان دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی، دو حیطهی تاثیر گذار در غیبت توان علمی و روش استاد (0.3±3.5، 0.66±2.93، 0.45±3.17) و شرایط فردی دانشجو برای حضوردر کلاس، از قبیل اشتغال، علاقه به رشته و غیره، (0.47±3.1، 0.55±2.83، 0.59±2.83) بود. مهمترین عامل غیبت دانشجویان از کلاس از حیطه شرایط فردی دانشجو برای حضوردر کلاس، کمخوابی شب قبل کلاس (4.14) می باشد وکم اثرترین عامل ازحیطه شرایط زمانی و مکانی برگزاری کلاس، مختلط بودن کلاس(1.50) بود. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت علاقه به موضوع کلاس، کیفیت ارائه درس، رابطه موثر استاد و دانشجو بر حضور در کلاس باید در فرآیند جذب اساتید جدید و نیز غربالگری اساتید حاضر راهکارهایی اندیشید. همچنین با توجه به اهمیت برنامه ریزی آموزشی و زمان تشکیل کلاس، برنامه آموزشی روزانه نیز مورد بازبینی قرار گیرد.
Mirzaei F, Baseri M, Rahbar M, Radmand F. Reasons of Absence from Theoretical Classes Based on Students’ Viewpoints in Tabriz University of Medical Sciences in 2018. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :205-212 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1969-fa.html
باصری میلاد، رهبر مهدی، میرزایی فریبا، رادمند فراز. بررسی عوامل موثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاسهای نظری از دید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1397. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :205-212