[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 212-205 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های نظری از دید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1397
میلاد باصری ، مهدی رهبر ، فریبا میرزایی1 ، فراز رادمند 2
1- مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان
2- ، farazradmand@yahoo.com
چکیده:   (2591 مشاهده)
مقدمه: آموزش به عنوان اولین گام در فعالیت‌های بشری محسوب می‌شود. حضور دانشجویان در کلاس های نظری نقش موثری در یادگیری و آینده شغلی آن‌ها دارد. بنابراین، در این مطالعه به بررسی علل عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از منظر دانشجویان پرداختیم.
روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی، در بین 277 دانشجوی مقطع دکتری حرفه‌ای (دندان‌پزشکی، پزشکی، داروسازی) در مقطع علوم پایه  در سال 1397 دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از پرسش‌نامه 26 سوالی ( 5 گزینه ای با نمره گذاری از 1 تا5 در چهار حیطه)انجام گرفت. در پایان داده‌ها آنالیز توصیفی شد.
یافته‌ها: طبق میانگین نمرات حاصل از منظر دانشجویان دندان‌پزشکی، پزشکی، داروسازی، دو حیطه‌ی تاثیر گذار در غیبت توان علمی و روش استاد (0.3±3.5، 0.66±2.93، 0.45±3.17) و شرایط فردی دانشجو برای حضوردر کلاس، از قبیل اشتغال، علاقه به رشته و غیره، (0.47±3.1، 0.55±2.83، 0.59±2.83) بود. مهم‌ترین عامل غیبت دانشجویان از کلاس از حیطه شرایط فردی دانشجو برای حضوردر کلاس، ‌کم‌خوابی شب قبل کلاس (4.14) می باشد وکم اثر‌ترین عامل ازحیطه شرایط زمانی و مکانی برگزاری کلاس، مختلط بودن کلاس(1.50) بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت علاقه به موضوع کلاس، کیفیت ارائه درس، رابطه موثر استاد و دانشجو بر حضور در کلاس  باید در فرآیند جذب اساتید جدید و نیز غربالگری اساتید حاضر راهکارهایی اندیشید. هم‌چنین با توجه به اهمیت برنامه ریزی آموزشی و زمان تشکیل کلاس، برنامه آموزشی روزانه  نیز مورد بازبینی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، عدم حضور، کلاسهای نظری
متن کامل [PDF 407 kb]   (1271 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/11/29 | پذیرش: 1398/1/31 | انتشار: 1399/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei F, Baseri M, Rahbar M, Radmand F. Reasons of Absence from Theoretical Classes Based on Students’ Viewpoints in Tabriz University of Medical Sciences in 2018. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :205-212
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1969-fa.html

باصری میلاد، رهبر مهدی، میرزایی فریبا، رادمند فراز. بررسی عوامل موثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های نظری از دید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1397. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :205-212

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1969-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660