مقدمه:متغیرهای زیادی در بهبود سرزندگی تحصیلی دانش آموزان نقش دارند . لذا این پژوهش با هدف مدلیابی سرزندگی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناخت با واسطهگری درگیری تحصیلی در دانشآموزانانجام گرفت. روشها:طرح پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه شهر فریدونکنار در سالتحصیلی 98-1397 به تعداد601 نفر تشکیل می داد که تعداد 342 نفر با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) و باورهای فراشناختی ولز(1997) و پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد. یافتهها:نتایج یافتهها نشان داد که مدل پژوهش دارای برازش است و 37 درصد سرزندگی تحصیلی توسط باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی قابل تبیین بود. همچنین بین باورهای فراشناختی با سرزندگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار و بین درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت. نتیجهگیری:نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده اجرای برنامه هایی به منظور بهبود باورهای فراشناختی و افزایش درگیری تحصیلی و رفتاری در دانش آموزان می تواند منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی در آنان شود.
najafipor divkolaei A, khanekashi A, homayoni A. The Modeling of Academic Vitality Based on Metacognitive Beliefs with Mediating Role of Academic Engagement. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :151-160 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1982-fa.html
نجفی پور دیوکلایی عاطفه، خانه کشی علی، همایونی علیرضا. مدل یابی سرزندگی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :151-160