مقدمه: خانواده نهاد اجتماعی است که نخستین شالوده حیات جمعی به شمار میرود. با توجه به اهمیت خانواده و نظام حقوقی آن، بحث حقوق خانواده و آموزش آن میتواند از آسیبهای ناشی از عدم آشنایی با آن جلوگیری نماید؛ در نتیجه هدف پژوهش حاضر، بررسی امکانسنجی آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی ازنظر اساتید رشته حقوق بـود. روشها: این پژوهش به لحاظ هـدف کـاربردی و حسـب شـیوه گردآوری داده، ازجمله پژوهشهای توصـیفی از نـوع پیمایشی است. جامعه آماری، شامل اساتید رشته حقوق ایران بود. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود که با روش جی پاور تعداد 150 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهـا پرسـشنامـه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده ازنظر متخصصان تائید شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 تعیین شد که نشاندهنده پایایی مناسب ابزار است. برای تجزیهوتحلیل از آمـار توصـیفی (میانگین و انحـراف اسـتاندارد) و آزمونهای آمـاری تی تک نمونهای و تی مستقل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان دادند اساتید بـا ضرورت و فرصت آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی موافق بودند و نگرش اساتید دربـاره آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی را خوب ارزیابی کردهاند. آنها معتقد بودند تهدیدی جدی در این خصوص وجود ندارد و آمـادگی نیروی انسانی را نیز در حد مطلوب میدانند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر نیاز به آموزش حقوق خانواده در دانشگاه، می¬توان در کنار دیگر دروس عمومی به آموزش حقوق خانواده بهصورت یک درس مجزا پرداخته شود.
mahmoodi H. Feasibility Study on Family Laws Education as a General Lesson in Higher Education. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (2) :125-132 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2000-fa.html
محمودی حسین، میرزایی فر داود. بررسی امکانسنجی آموزش حقوق خانواده بهعنوان درس عمومی در آموزش عالی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (2) :125-132