مقدمه: پایهاش وضعیت تحصیلی دانشجویان یکی از مأموریتهای آموزشی دانشگاههاست تواناییهای شناختی مغز نقش محوری در یادگیری و موفقیت تحصیلی ایفا میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی در ارتباط بین شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بود مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند که 380 دانشجو بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی، پرسشنامه هیجان تحصیلی، پرسشنامه توانایی شناختی و پرسشنامه شناخت اجتماعی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین عملکرد تحصیلی و همچنین توانایی شناختی با متغیر شناختی اجتماعی و ابعاد شناخت خود، ذهنخوانی و درک محیط آموزشی رابطه معناداری دارد همچنین هیجان تحصیلی با توانایی شناختی و شناخت اجتماعی و هر 4 بعد آن رابطه معناداری داشت. همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطهای هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی در ارتباط بین شناخت اجتماعی با عملکرد تحصیلی بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی با واسطهگری هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی از عوامل اساسی برای بررسی رضایت و عملکرد تحصیلی دانشجویان است.
Aghaziarati A, Karevan Brojerdi K, Bedayat E, Asgari M. The Relationship between Social Cognition and Academic Performance with The Mediating Role of Cognitive Cognitive Abilities and Academic Emotion in Students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :371-381 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2079-fa.html
آقازیارتی علی، کاروان بروجردی کیانا، بدایت احسان، عسگری مرضیه. بررسی رابطه بین شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی با نقش واسطهای توانایی شناختی و هیجانات تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :371-381