[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 334-325 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان
متین ارسنجانی1 ، مجید ضرغام حاجبی 2، حسن میرزا حسینی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، zarghamhajebi@gmail.com
چکیده:   (3452 مشاهده)
چکیده
مقدمه: بسیاری از مشکلات تحصیلی دانش­ آموزان ازجمله افت تحصیلی و رفتارهای ناسازگارانه از اضطراب امتحانی نشأت می‌گیرد که ریشه در سوگیری شناختی دارد. اصلاح سوگیری شناختی می‌تواند موجب کاهش سوگیری توجه دانش­ آموزان به نکات منفی شود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله­ ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بود.
روش کار: این پژوهش به شیوه­ ی آزمایشی و با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه­ ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ ی دانش‌آموزان دختر سال آخر دبیرستان منطقه 3 شهر تهران که دارای اضطراب امتحان بودند، تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه­ ی پژوهش شامل 32 دانش‌آموز دختر دارای اضطراب امتحان بود که به ‌صورت نمونه‌گیری خوشه­ ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (16 نفر برای هر گروه). ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1980) باپایایی 0/88  و آزمایه دات پروب(2017) استفاده شد که دارای روایی مناسبی بوده و پایایی ابزار برای چهره متنفر 0/94 و چهره خنثی 0/95 است. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره در نسخه 22SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که مداخله­ ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان مؤثر بوده است (0/05P<).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می­توان گفت که با به ‌کارگیری این شیوه از مداخله می­توان سوگیری توجه دانش­ آموزان دارای اضطراب امتحان را کاهش داد و در نتیجه موجب افزایش سلامت روان و تمرکز بیشتر دانش آموزان دارای اضطراب امتحان شد.
واژه‌های کلیدی: اصلاح سوگیری شناختی، سوگیری توجه، آزمایه ی دات پروب، اضطراب امتحان.
متن کامل [PDF 586 kb]   (1893 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/2/14 | پذیرش: 1398/8/25 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arsanjani M, Zargham hajebi M, Mirzahosseini H. The Effect of Cognitive Bias Modification in the Attention Bias of Students With Test Anxiety. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :325-334
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2107-fa.html

ارسنجانی متین، ضرغام حاجبی مجید، میرزا حسینی حسن. اثربخشی مداخله ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :325-334

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2107-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660