[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 489-480 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم دهی بر تفکر خلاق دانش ‌آموزان
سوسن فرخی ، علی اکبر سیف 1، علیرضا کیامنش
1- ، aliakbarseyf@yahoo.com
چکیده:   (2553 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی بر خلاقیت دانش‏آموزان انجام شد.
روش ها: روش پژوهش حاضر آزمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‏آموزان پایه­ی هفتم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 120 دانش­آموز (60 دانش­آموز دختر- 60 دانش­آموز پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه خلاقیت تورنس استفاده شد که در  مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون اجرا شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که دو روش آموزشی راهبرد تجسم کردن و آموزش خودنظم دهی بر افزایش خلاقیت دانش­آموزان تأثیر معنی­داری دارد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنی­داری بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ اثر بخشی این دو روش آزمایشی بر خلاقیت­ دانش­آموزان وجود ندارد. لیکن نتایج نشان داد که بین اثر بخشی دو روش آزمایشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم دهی بر خلاقیت دانش آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد و می­توان گفت که این دو روش آموزش به یک میزان اثر بخش بوده­اند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی در باعث افزایش خلاقیت دانش­آموزان می­شود و اثر این دو روش بر خلاقیت دانش­آموزان دختر و پسر یکسان است.
 
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، خودنظم دهی، راهبردیادگیری تجسم کردن
متن کامل [PDF 451 kb]   (899 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/2/15 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farokhi S, Seif A A, kiamanesh A. Comparison of the Effectiveness of Teaching Learning Strategy Visualization and Self-Regulatory Education on Students' Creative Thinking. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :480-489
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2108-fa.html

فرخی سوسن، سیف علی اکبر، کیامنش علیرضا. مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم دهی بر تفکر خلاق دانش ‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :480-489

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2108-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660