مقدمه: در دهههای اخیر، فرسودگی تحصیلی به عنوان یکی از چالشهای اساسی تحصیلی شناخته شده است که تاثیرات منفی بر عملکرد تحصیلی دارد. بنابراین مطالعه پیرامون فرسودگی تحصیلی از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا هدف از پژوهش حاضر، تحلیل رابطه احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بود. روش ها: جامعه آماری در این پژوهش توصیفی- همبستگی را کلیه دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه تشکیل دادند. آزمودنیهای پژوهش شامل 267 نفر از دانشجویان بودند که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه احساس خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام شد. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان، بیشتر از حد متوسط است. همچنین میانگین خودکارآمدی کل دانشجویان، بالاتر از حد متوسط بدست آمد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ارتباط منفی معناداری بین احساس خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 30 درصد از فرسودگی تحصیلی به وسیله متغیر احساس خودکارآمدی تبیین میشود. به عبارتی دانشجویان با خودکارآمدی بالاتر، فرسودگی تحصیلی پایینتری را تجربه میکنند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه میتواند دستاوردهایی برای نظام آموزش عالی به همراه داشته باشد. بدین صورت که برنامههای مدیریتی مناسب به منظور جلوگیری از فرسودگی تحصیلی دانشجویان طراحی و اجرا شود.
korani Z. The Relationships Self-efficacy on Academic Burnout among Students in Razi University. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (1) :23-34 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2146-fa.html
کرانی زهرا. تحلیل رابطه احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (1) :23-34